Kouluopetuksessa faktan ja mainonnan on erotuttava toisistaan

Koulujen ja yritysten välinen yhteistyö on nykyään osa normaalia opetusta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja sen yhteistyökumppaneiden järjestämässä seminaarissa pohditaan, miten opetus pysyy puolueettomana silloinkin, kun opettaja käyttää yritysten tuottamia aineistoja.

Oppilaat törmäävät oppitunneilla mainontaan paitsi etsiessään tietoa verkosta, myös yritysten tuottamien oppimateriaalien kautta. Koulujen tiukassa taloustilanteessa opettajat käyttävät mielellään ilmaista, laadukasta ja oppilaita kiinnostavaa aineistoa.

Yritysten tuottamilla aineistoilla on kuitenkin usein kaupalliset lähtökohdat. Siksi opettajien on varmistettava, että ne eivät ole yksipuolisia tai puolueellisia. Asiatiedon seassa voi olla mainosviestejä, joiden avulla yritykset rakentavat brändiään ja luovat pohjaa tuleville asiakassuhteille.

Oppilaat ovat alttiita mainosviesteille, koska he eivät tunnista mainoksia samalla tavalla kuin aikuiset. Koulujen mediakasvatuksessa saadaan taitoja, joiden avulla oppilaat pystyvät arvioimaan, kuka on tiedon takana ja suhtautumaan mainoksiin kriittisesti.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut tapauksiin, joissa yritykset ovat epäasiallisesti markkinoineet palvelujaan tai tuotteitaan suoraan oppilaille. Opetushallitus ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto (31.12.2012 saakka Kuluttajavirasto) ovat myös laatineet opettajien tueksi ohjeet siitä, miten kaupallista materiaalia voi käyttää opetuksessa.

Koulujen ja yritysten yhteistyön rajoja pohditaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV), Opetushallituksen, Helsingin yliopiston, Mediakasvatusseuran ja Koulukinon järjestämässä seminaarissa Using media at school – how to teach without commercial pressure 7.-8.5.2013. Tavoitteena on koota yhteen opetusalan, viranomaisten ja yritysten käsityksiä siitä, miltä yhteistyö näyttää nyt ja millaista sen pitäisi olla tulevaisuudessa. Seminaari kuuluu kuuden pohjoismais-virolaisen tilaisuuden sarjaan, jossa on esitelty kuluttajakasvatuksen strategia-asiakirjaa.

Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehti 2/2013, teemanumero Lapsi kuluttajana