Kouluturvaa-lehden puhelinmyynnistä runsaasti yhteydenottoja kuluttajaviranomaisille

Kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajaneuvonnan saamien satojen ilmoitusten mukaan Suomen KT Kustannus on markkinoinut puhelimessa harhaanjohtavasti Kouluturvaa-lehteä ja lähettänyt lehteä kuluttajille, jotka eivät ole mielestään sellaista sopimusta tehneet.  Yritys ei ole sitoutunut kuluttaja-asiamiehen vaatimuksista huolimatta korjaamaan markkinointiaan.

Suomen KT Kustannus on lähettänyt Kouluturvaa-lehteä kuluttajille ilman tilausta. Osa kuluttajista on puolestaan ollut siinä käsityksessä, että on tilannut vain yhden lehden tai ilmaisen näytenumeron, mutta onkin saanut laskun pidemmästä tilausjaksosta. Kuluttajien yhteydenottojen mukaan vaikuttaa myös siltä, että puhelinmyyjät ovat painostaneet iäkkäitä henkilöitä tilaamaan lehden, vaikka nämä eivät ole ymmärtäneet, mitä ovat tilaamassa.

Yritys on vedonnut siihen, että puhelinkeskustelusta tallennetulla nauhoitteella kuluttaja ilmoittaa tilaavansa lehden. Ilmoitusten perusteella kaikille kuluttajille ei kuitenkaan ole annettu mahdollisuutta kuunnella nauhoitetta. Yritykseen on myös ollut vaikea saada yhteyttä.

Kuluttaja-asiamiehellä ei ole toimivaltuuksia suoraan kieltää yritysten toimintaa, vaan lainvastainen toiminta pitää yrittää saada ensin loppumaan neuvottelemalla. Kuluttaja-asiamies on jo maaliskuussa ja kesäkuussa 2017 edellyttänyt Suomen KT Kustannusta korjaamaan markkinointiaan. Yritys ei kuitenkaan ole muuttanut toimintaansa, vaan sitä koskevien ilmoitusten määrä on kasvanut entisestään. Kuluttaja-asiamies jatkaa asian käsittelyä yrityksen kanssa.

Kuluttajien, jotka eivät ole mielestään tehneet KT Kustannuksen lähettämän laskun mukaista tilausta, on syytä reklamoida Suomen KT Kustannukselle ja jättää kiistanalainen lasku maksamatta.