Kuluttaja-asiamies muistuttaa markkinointiarpajaisten säännöistä

Kuluttaja-asiamies on saanut kuluvan vuoden aikana useita ilmoituksia kuluttajilta, jotka ihmettelevät, saako yritys järjestää arvonnan tai kilpailun, johon voivat osallistua vain tuotteen ostaneet kuluttajat. Markkinointiarpajaisia koskeva lainkohta muuttui jo pari vuotta sitten ja se sallii markkinointiarpajaisten järjestämisen vain tuotteen ostaneille asiakkaille.

Markkinointiarpajaiset ovat tuotteisiin liitettyjä arvontoja, yleisökilpailuja ja pelejä. Kuluttajansuojalain markkinointiarpajaisia koskevat säännökset muuttuivat kesällä 2011. Uuden säännöksen perusteella yrityksillä on mahdollisuus tarjota markkinointiarpajaisia vain niille kuluttajille, jotka ostavat tuotteen tai tekevät siitä ostotarjouksen.

”Yritysten piti aikaisemmin järjestää markkinointiarpajaiset niin, että niihin pystyi osallistumaan myös tuotetta ostamatta. Kuluttajat ovat sisäistäneet tämän säännön hyvin ja ilmoittavat meille edelleen herkästi kampanjoista, joihin liittyy ostopakko. Siksi on tarpeen muistuttaa vielä uudelleen muuttuneista pelisäännöistä ja että ostopakko on nykyään markkinointiarpajaisissa sallittua”, toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.

Kuluttaja-asiamies valvoo markkinointiarpajaisia

Kuluttajansuojalain piiriin kuuluvat sekä markkinointiarpajaiset, joihin voi osallistua ilman vastiketta että markkinointiarpajaiset, joihin voi osallistua vain ostamalla markkinoidun hyödykkeen tai tekemällä siitä ostotarjouksen. Muuten markkinointiarpajaisia koskevat vaatimukset ovat säilyneet ennallaan ja kuluttaja-asiamies valvoo niiden noudattamista.

Markkinointiarpajaiset eivät edelleenkään saa viedä päähuomiota itse tuotteelta. Arpajaisten sääntöjen on myös oltava selkeitä ja selvästi näkyvillä. Jos yritykset kohdistavat markkinointiarpajaisia lapsille, niiden on muistettava alaikäisten erityisasema.

Kuluttaja-asiamiehellä on paraikaa markkinaoikeudessa vireillä yksi markkinointiarpajaisiin liittyvä tapaus. Siinä on kysymys talouspaperiin liittyneistä markkinointiarpajaisista, joissa oli poikkeuksellisen suuri päävoitto ja poikkeuksellisen pieni todennäköisyys voittaa se. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään asianomaista yritystä vastaisuudessa antamasta kuluttajamarkkinoinnissa väärää vaikutelmaa siitä, että kuluttaja voi voittaa arvonnan pääpalkinnon, vaikka sen voittaminen on äärimmäisen epätodennäköistä. Lisäksi asiassa on kyse arvonnan hallitsevuudesta tuotteen kustannuksella.

Kuluttajaoikeuden linjaus markkinointiarpajaisista (2011)
Kuluttaja-asiamies vei markkinointiarpajaiskampanjan markkinaoikeuteen (KKV:n tiedote 21.5.2013)

Yleishyödyllisiä vastikkeellisia arpajaisia valvoo Poliisihallitus ja niiden järjestäminen on eräin arpajaislaissa säädetyin poikkeuksin luvanvaraista.