Kuluttaja-asiamies puuttui Aalto Energian pörssisähkön markkinointiin ja epäselviin hinnankorotuksiin

Aalto Energia Oy markkinoi pörssisähkösopimuksia kuluttajille hintaan, joka oli markkinoiden edullisimpia. Pian sopimusten voimaantulon jälkeen yritys teki sopimuksiin olennaisia hinnankorotuksia, mutta jatkoi halvan hinnan markkinointia uusille asiakkaille. Kuluttaja-asiamies katsoi Aalto Energian houkutelleen kuluttajia tekemään edullisia sopimuksia tiedostaen, että sen markkinoima hinta tulisi olemaan voimassa vain lyhyen ajan. Koska yritys ei näin toimiessaan kertonut hinnan voimassaolon ajallisista rajoituksista kuluttajille, kuluttaja-asiamies katsoi menettelyn täyttävän kielletyn täkymainonnan tunnusmerkit.

Kuluttajat olivat keväästä 2024 lähtien tehneet Aalto Energian kanssa pörssisähkösopimuksia noin 0,4 snt/kWh suuruisella sähkönmyyntimarginaalilla ja noin 2 euron kuukausittaisella perusmaksulla. Kuitenkin Aalto Energia ilmoitti keskimäärin alle kolme kuukautta sopimusten tekemisen jälkeen korottavansa marginaalin noin 1,5 senttiin/kWh ja perusmaksun noin 4,95 euroon/kk.

Aalto Energia ilmoitti hinnankorotusten perusteeksi muun muassa sähkön hankintakustannusten nousun, mutta jatkoi silti sopimusten tarjoamista edulliseen hintaan uusille asiakkaille. Uusille asiakkaille tarjotut sopimukset näyttäytyivät esimerkiksi Energiaviraston ylläpitämässä Sahkonhinta.fi -vertailupalvelussa yhtenä halvimmista pörssisähkösopimuksista.

Kuluttaja-asiamiehelle antamassaan selvityksessä Aalto Energia toi osin ristiriitaisesti esiin, että sen tarkoituksena oli esittää uusille asiakkaille määräajan kestäviä edullisia tutustumistarjouksia. Yritys ei kuitenkaan edes väittänyt, että se olisi kertonut kuluttajille tämän tarjousjakson kestoa tai sen jälkeen sovellettavaa korkeampaa hintaa.

Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan kuluttajat eivät olisi tehneet yrityksen kanssa sopimuksia, jos he olisivat ennen sopimuksen tekemistä käsittäneet, että sopimuksen verrattain edullinen marginaali ja perusmaksu korotetaan pian sopimuksen tekemisen jälkeen tasolle, joka selvästi ylittää markkinoiden keskimääräisen hintatason.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että hinnankorotukset olivat sähkömarkkinalain ja kuluttajansuojalain vastaisia, ja piti yrityksen menettelyä kuluttajien kannalta sopimattomana täkymainontana.

Sähkösopimuksen hintaa saa korottaa vain lain ja sopimusehtojen mukaisesti. Yritys ei voi myöskään markkinoida pelkkää määräaikaista tarjoushintaa, vaan kuluttajalle on kerrottava myös tarjousjakson kesto ja sen jälkeen sovellettava hinta.

”Markkinoinnin sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja saa totuudenmukaiset ja riittävät tiedot valitakseen itselleen parhaan vaihtoehdon.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Aalto Energia muutti markkinointiaan, hinnankorotusmenettelyään ja sopimusehtojaan

Täkymainonnan ja epäselvien hinnankorotuskäytäntöjen lisäksi kuluttaja-asiamies puuttui Aalto Energian tapaan ilmoittaa tulevista hinnankorotuksista sopimusvahvistuksella ilman, että niistä olisi kerrottu kuluttajalle millään tavalla ennen sopimuksen tekemistä. Sopimusvahvistuksella annettavat tiedot eivät saa olla eri sisältöisiä kuin mitä kuluttajalle on kerrottu ennen sopimuksen tekemistä.

Lisäksi kuluttaja-asiamies piti Aalto Energian sopimusehtoihin kirjattua valtakirjan käsittelymaksua kohtuuttomana sopimuksen irtisanomis- ja vaihtotilanteissa.

Aalto Energia sitoutui kaikkiin kuluttaja-asiamiehen edellyttämiin toimenpiteisiin ja ilmoitti luopuvansa kuluttajansuojalain vastaisesta täkymainonnasta ja epäselvistä hinnankorotuskäytännöistään.

Lisää aiheesta

Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 31.10.2025: Pörssisähkösopimusten markkinointi ja hinnankorotuskäytännöt