Kuluttaja-asiamies vaati muutoksia Powerin hinnanalennusmarkkinointiin

Power Finland Oy esitti printtimarkkinoinnissaan harhaanjohtavia tietoja alennusmarkkinoinnista. Power sitoutui korjaamaan hinnanalennusmarkkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla. 

Powerin huhtikuussa 2025 julkaisemassa mainosliitteessä ilmoitettiin tarjousten voimassaoloajaksi 28.4.–4.5.2025. Liitteen alalaidassa kerrottiin, että alimmat hinnat, joilla tuotteita oli myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana on tarkastettu 16.4.2025.

Hinnanalennusmarkkinoinnissa on ilmoitettava selkeällä tavalla alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Myyjän on myös laskettava hinnanalennus siitä alimmasta hinnasta, jolla tuotetta on myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Selkeyden vaatimus tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei alinta hintaa tai sitä koskevia lisätietoja, kuten tarkastamispäivämäärä, saa antaa tulkinnanvaraisella tavalla. Markkinoinnissa ei saa myöskään antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja alennuksista.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että tapa, jolla Power ilmoitti tarkastuspäivämäärän, saattoi luoda vaikutelman siitä, ettei alimpana hintana ilmoitettu hintaa, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Näin ollen Powerin hinnanalennusmarkkinointi oli alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuutta koskevan säännöksen vastaista ja harhaanjohtavaa. Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei Power esitä harhaanjohtavia tietoja alimmasta hinnantarkastuspäivämäärästä.

"30 päivän säännön tarkoituksena on torjua keinotekoisia alennuksia ja lisätä läpinäkyvyyttä niin, että kuluttaja saa tietoa todellisesta hinnanalennuksesta."

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Hinnanalennuksen kestosta ei saa antaa väärää tietoa

Powerin verkkokaupan etusivulla oli ”Katso viikon mainosliite” -linkki. Klikkaamalla linkkiä avautui mainosliite, jossa kerrottiin tarjousajaksi 28.4.–4.5.2025. Tästä huolimatta liitteessä esitettiin tavaroita, joiden tarjousaika ylitti viikon.

Kuluttajille on tärkeää saada tarjousmarkkinoinnista selkeät tiedot muun muassa tarjousajasta, tarjouksen ehdoista ja muista edellytyksistä ostaa tuote tarjoushinnalla. Kuluttajien on voitava luottaa siihen, että tarjousmarkkinoinnin ehdot pitävät paikkansa. Totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien tietojen antaminen hintaeduista on kiellettyä.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että Powerin hinnanalennusmarkkinointi, jossa mainosliitteessä esitettyjen tavaroiden tarjousajaksi ilmoitettiin 28.4–4.5.2025, kun todellisuudessa mainosliite sisälsi myös tavaroita, joiden tarjousaika oli tätä pidempi, oli kuluttajansuojalain vastaista. Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei Power anna totuudenvastaisia tietoja tarjousajasta.

Tarjousten ketjuttaminen on kiellettyä

Powerin selvityksestä ilmeni, että se jatkaa tietyissä tilanteissa tarjouksen voimassaoloaikaa. Kuluttaja-asiamies kiinnitti Powerin huomiota siihen, että perättömät rajoitetut tarjoukset eivät ole sallittuja. Markkinointi, joka antaa epätoden vaikutelman tarjousten lyhytaikaisuudesta ja ainutkertaisuudesta, on harhaanjohtavaa ja siten kiellettyä.

Lisää aiheesta

Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 7.11.2025: 30 päivän alimman hinnan ilmoittaminen