Kuluttaja-asiamies varoittaa alaikäisille lähetetyistä aiheettomista laskuista

Kuluttaja-asiamies ja kuluttajaoikeusneuvojat ovat saaneet viime päivinä kuluttajilta runsaasti yhteydenottoja Funlime- ja Mediabox-klubin 79 euron kuukausijäsenlaskuista. Useat tilaukseen sidotuista ovat alaikäisiä. Aiheetonta laskua ei ole syytä maksaa, mutta siitä pitää reklamoida.

Mediabox Oy:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan laskuja on lähettänyt sen nimissä Vertivas Ltd, jonka laskutusta hoitaa FC-Perintä -niminen yritys.

Kuluttajaviranomaisten tietoon on tullut ainakin kolme eri toimintamallia, jota kampanjassa on hyödynnetty:

• Kuluttaja on osallistunut älypuhelimellaan kilpailuun, josta on ollut mahdollista voittaa iPhone tai iPad ja tullut tätä kautta huomaamattaan sidotuiksi tilaukseen.
  • Kuluttaja on saanut puhelimeensa viestin koskien jonkin sovelluksen (esimerkiksi Whatsapp) vanhenemista. Viestiin on pyydetty syöttämään oma puhelinnumero, minkä jälkeen puhelimeen on saapunut viesti sopimuksen ja kuukausitilauksen synnystä.
  • Osassa tapauksia vaikuttaa siltä, etteivät kuluttajat ole olleet missään yhteydessä kyseiseen yritykseen, mutta ovat silti saaneet tilauslaskun.

Useat laskun saaneista ovat alaikäisiä. Alaikäiset ovat juridisesti vajaavaltaisia, eivätkä näin ollen voi tehdä kuin olosuhteisiin nähden tavanomaisena tai vähäisenä pidettäviä oikeustoimia. Internetin välityksellä laskua vastaan tehtävää tilausta ei pidetä tavanomaisena oikeustoimena, eikä alaikäisen tekemä sopimus sido häntä ilman huoltajan hyväksyntää.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa sellaisesta tuotteesta tai palvelusta, jota hän ei ole tilannut.

Toimintaohjeita kuluttajalle

FC-Perintä on ilmoittanut, ettei se tule laskuttamaan niitä alaikäisiä, jotka ovat saaneet Vertivas Ltd:n laskun yllä selostetuissa tapauksissa. Kuluttaja-asiamies kehottaa kuitenkin vanhempia tekemään sekä FC-Perinnälle että Vertivas Ltd:lle reklamaation joko sähköpostitse tai puhelimitse ja ilmoittamaan, ettei alaikäisen tekemä sopimus sido tätä ilman huoltajan hyväksyntää. FC-Perintä on ilmoittanut vastausaikansa sähköposteihin olevan tällä hetkellä muutamia päiviä.

Kuluttaja-asiamies kehottaa myös muita tarkoittamattaan kuukausitilauksen tehneitä ja laskun saaneita reklamoimaan joko puhelimitse tai sähköpostitse sekä FC-Perinnälle että Vertivas Ltd:lle. Jos velallinen kiistää maksuvelvollisuutensa ja esittää sille asianmukaisen perusteen, perintää ei saa lain mukaan jatkaa ennen asian selvittämistä.

FC-Perinnän asiakaspalvelun yhteystiedot:
Puhelin: 09 4241 7007 (ark. 08.00-17.00)
Sähköposti: asiakaspalvelu@flexcash.fi

Vertivas Ltd:n asiakaspalvelun yhteystiedot:
Sähköposti: tuki@gomediabox.net ja tuki@funlime.net

Jos reklamointi ei tuota tulosta, kannattaa olla yhteydessä  kuluttajaneuvontaan. Kuluttaja-asiamies tulee pyytämään Vertivas Ltd:ltä selvitystä sen toiminnasta.