Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta ratkaisua, joka koskee Elisan Haukatut hinnat ja Black Friday -kampanjoita. Elisa on markkinoinnissa käyttänyt hinnanalennusilmaisuja ilman, että se on samalla ilmoittanut, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet edeltävien 30 päivän aikana. Menettelylle haetaan kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.
Sääntö 30 päivän alimmasta hinnasta on ollut voimassa 2,5 vuotta. Sen tarkoitus on lisätä hintojen avoimuutta ja parantaa kuluttajien mahdollisuutta arvioida tarjousten edullisuutta.
”Säännöllä estetään hintamanipulointia ja epäaitoja alennuksia, joissa yritykset esimerkiksi korottavat hintoja lyhyeksi ajaksi, jotta voivat myöhemmin alentaa niitä houkuttelevan tarjouksen aikaansaamiseksi.”
Elisan kampanjat luovat mielikuvia alennuksista
Kuluttaja-asiamies katsoo, että Elisan Haukatut hinnat -kampanja luo kuluttajille vaikutelman siitä, että hintoja on alennettu. Yhtä lailla Black Friday -kampanjasta syntyi vaikutelma siitä, että mainostetut puhelimet olivat alennuksessa. Kampanjassa käytettiin erilaisia Black Friday-ilmaisuja sekä viitattiin ”kampanjahintoihin” ja ”tarjouksiin”.
30 päivän sääntö pätee riippumatta siitä, onko mainoksessa kyse mitattavissa olevasta hinnanalennuksesta vai luodaanko siinä vaikutelma hinnanalennuksesta. Keskivertokuluttajalle syntyvä kokonaisvaikutelma ratkaisee, milloin on kyse hinnanalennusilmoituksesta.
”Pidämme tarpeellisena saada markkinaoikeuden näkemys siitä, luovatko tietyt ilmaisut kuluttajalle vaikutelman hinnanalennuksesta. Päätös tekee yrityksille entistä selvemmäksi sen, milloin 30 päivän sääntöä pitää noudattaa.”
Kuluttaja-asiamies vaatii hakemuksessaan markkinaoikeutta kieltämään Elisan menettelyn 100 000 euron sakon uhalla. Jos Elisa käyttää markkinoinnissaan alennuksiin viittaavia ilmaisuja, kuten ”Haukatut Hinnat” tai ”Black Fridayn kirkkaimmat laitetarjoukset”, se ei vaatimuksen mukaan saa jättää kertomatta 30 päivän alinta hintaa.
Lisää aiheesta
- Hakemustiivistelmä: Alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuus hinnanalennusilmoituksissa
- Tiedote 22.1.2025: Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihin – 30 päivän säännöstä luistetaan vielä kaksi vuotta lain voimaan tulon jälkeen
- Tiedote 14.10.2024: Kuluttaja-asiamies puuttui huonekalu- ja urheiluvälineliikkeiden harhaanjohtavaan alehintojen ilmoittamiseen verkossa
- Tietoa alennusmyynneistä KKV:n sivuilla