Kuluttajan perustaidot tutuiksi maahanmuuttajille – video esittelee tärkeimmät asiat yhdeksällä kielellä

Kuluttajansuojan tuntemus on tärkeä kansalaistaito. Uudella videolla Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) haluaa tarjota tietoa kuluttajansuojan perusasioista ja tukea ongelmatilanteisiin erityisesti maahanmuuttajille, mutta myös muille kuluttajaryhmille.

Video on julkaistu kotimaisten kielten lisäksi Suomen suurimpien maahanmuuttajaryhmien kielillä, eli englanniksi, venäjäksi, arabiaksi, somaliksi, farsiksi, turkiksi ja kurdiksi.

”Videolla haluamme lisätä erityisesti maahanmuuttajien tietoutta oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan kuluttajina. Jos on kuluttajana aktiivinen ja hallitsee kuluttajansuojan perusasiat, voi välttyä monenlaiselta ongelmalta”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Animoidulla videolla käytetään selkeää kerrontaa ja kieltä. Siksi se sopii monille kuluttajaryhmille, kuten koululaisille, ikääntyneille ja kaikille, jotka haluavat terästää kuluttajataitojaan.

Mitä videolla sitten opitaan? Esimerkiksi, että ostoksilla on syytä olla tarkkana, sillä kauppa on aina sopimus. Tuotteita kannattaa vertailla ennen ostamista, eikä kaikkiin mainoslauseisiin kannata uskoa. Videolla kannustetaan kuluttajia reklamoimaan yritykselle virheellisistä tavaroista tai palveluista ja hakemaan tarvittaessa apua kuluttajaneuvonnasta. Lisäksi neuvotaan sopimaan maksujärjestelyistä, jos laskun maksamiseen ei ole rahaa.

Ohita upotettu sisältö

Kuluttajansuojan perusasiat video