Puhelinlaskusta näkee maksulliset palvelut aikaisempaa selvemmin

Kuluttajat voivat nyt entistä paremmin seurata matkapuhelimella tekemiään ostoksia ja tilauksia sekä tarkistaa, onko niistä laskutettu oikein. Lisämaksulliset puhelut ja tekstiviestit näkyvät puhelinlaskussa aikaisempaa selvemmin kesäkuussa voimaan tulleen uuden lainsäädännön ansiosta.

Matkapuhelin on pitkään ollut luottokortin kaltainen maksuväline, jolla voi tilata ja maksaa esimerkiksi matkalippuja ja ravintolaostoksia. Puhelinlaskusta on kuitenkin ollut huomattavasti hankalampaa seurata ostoksia ja tarkistaa mahdollisia virheitä kuin luottokorttilaskusta. Kuluttajan on pitänyt erikseen tilata operaattorilta yksityiskohtainen puhelinlaskun erittely, josta on myös saatettu periä maksu. Erittelystä ei myöskään ole välttämättä saanut selville, minkälaisista palveluista summat muodostuvat ja mitkä palveluntarjoajat ovat niiden takana.

Kuluttaja-asiamies on jo pitkään peräänkuuluttanut sitä, että kuluttaja voi tarkistaa laskunsa oikeellisuuden. Tästä ei myöskään saa periä ylimääräisiä maksuja. Kesäkuun alussa voimaan tulleiden uusien säännösten ansiosta operaattorin on eriteltävä laskuun maksutta lisämaksullisten palveluiden hinta, tilauksen päivämäärä ja kellonaika sekä maksun saavan palveluntarjoajan nimi ja palvelunumero.

Poikkeuksia ovat palvelut, jotka kuuluvat yksityisyyden suojaan, kuten erilaiset neuvonta- ja keskustelulinjat. Näistä palveluista eritellään maksun määrä ja ajankohta, mutta ei saajaa.

Laskussa saattaa näkyä palveluntarjoajana nimiä, joita kuluttaja ei tunnista eikä siksi pysty selvittämään, mitä palveluita tai tuotteita häneltä laskutetaan. Näissä tilanteissa kuluttaja voi hakea tarkempaa tietoa yrityksistä tietokannasta, jota ylläpitää Suomessa toimivien operaattoreiden omistama Suomen Numerot Numpac Oy.

Laskuerittelyä koskevia säännöksiä valvoo Viestintävirasto. Puhelinlaskun erittelystä voi lukea tarkemmin Viestintäviraston sivuilta.