Sopimusasiakkaille on tarjottava perushintainen ja helposti löytyvä palvelunumero – Lippupiste korjaa toimintatapojaan

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) saamien ilmoitusten mukaan moni Lippupisteen asiakas on kohdannut ongelmia asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, löydettävyydessä ja tavoitettavuudessa. Lippupiste on luvannut toteuttaa kuluttaja-asiamiehen vaatimat korjaukset.

Yritysten on kuluttajansuojalain mukaan tarjottava jo tehtyä sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintainen asiakaspalvelunumero. Asiakkaiden on vaivatta voitava tunnistaa numero esimerkiksi verkkosivuilta ja numeroon soittamalla on myös tosiasiassa saatava yritykseen yhteys.

Sopimusasiakkaiden palvelunumero oli liian kallis

Sopimusasiakkaille tarjottavan palvelunumeron hinta ei saa ylittää kuluttajan liittymäsopimuksen mukaista hintaa tai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määrittämää laskennallista perushintaa, joka on tällä hetkellä 8,4 snt/min. Kuluttaja-asiamies totesi, että Lippupisteelle soittaminen oli sopimusasiakkaille liian kallista.

Perushintaisen numeron on löydyttävä helposti

Kuluttajien ilmoitusten perusteella sopimusasiakkaille tarkoitettu palvelunumero oli lisäksi vaikeasti löydettävissä. Verkkosivujensa etusivulla Lippupiste ilmoitti vain lisämaksullisen lipunmyyntipalvelun numeron. Sopimusasiakkaille tarkoitettu palvelunumero löytyi erilliseltä yhteystiedot-sivulta, jossa se esitettiin vasta lisämaksullisten numeroiden jälkeen.

”Numeroiden sijoittelulla ei saa luoda kuvaa siitä, että perushintaista kalliimpi palvelunumero olisi tarkoitettu myös jo sopimuksen tehneille asiakkaille. Kuluttajille annettavan tiedon selkeyteen ja ymmärrettävyyteen vaikuttaa olennaisesti se, miten ja missä kohtaa tieto verkkosivuilla esitetään.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Asiakasta ei voi jättää heitteille

Kuluttajien ilmoitusten mukaan Lippupisteen sopimusasiakkaille tarkoitettu asiakaspalvelu oli lisäksi ollut hyvin vaikeasti tavoitettavissa. Asiakaspalveluun on esimerkiksi jouduttu soittamaan useita kertoja, jonottaminen on kestänyt kohtuuttoman kauan ja joissain tapauksissa yhteyttä ei ole saanut lainkaan.

”Asianmukaista asiakaspalvelua on tarjottava myös myynnin jälkeen, jotta kuluttajat voivat käyttää oikeuksiaan tehokkaasti.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Lippupiste sitoutui tarjoamaan sopimusasiakkaille perushintaista palvelunumeroa, joka on helposti ja selkeästi löydettävissä. Lippupiste on myös luvannut vastata kuluttajien yhteydenottoihin kohtuullisessa ajassa.