Wild Sport Finland Oy konkurssiin – ohjeita kuluttajille korvausten hakemiseen

Matkatoimisto Wild Sport Finland Oy on asetettu konkurssiin 29.2.2016. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) konkurssin varalle vakuus, josta maksetaan korvausta valmismatkoista. Asiakkaat voivat hakea toteutumatta jääneistä matkoista korvausta KKV:n hallussa olevasta vakuudesta.

  • Jos olet maksanut matkan suoraan Wild Sport Finland Oy:lle, toimita korvaushakemus Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Voit tilata korvauksenhakulomakkeen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (puh. 029 505 3193 / konkurssit@kkv.fi).
  • Jos olet ostanut matkan joltain muulta matkatoimistolta, ota yhteys siihen. Saat rahasi takaisin sieltä, mikäli välittäjä ei ole vielä siirtänyt maksuja matkatoimisto Wild Sport Finland Oy:lle.
  • Jos olet maksanut matkasi luottokortilla, voit hakea toteutumatta jääneestä matkasta maksamiasi rahoja KKV:n sijaan vaihtoehtoisesti myös omalta luotonantajaltasi eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta.
  • Jos olet maksanut matkan pankkikortilla, voit KKV:n sijaan kysyä vaihtoehtoisesti rahojen palautuksesta pankiltasi. Useimmat pankit noudattavat luottokorttimaksujen palautusta koskevaa periaatetta myös pankkikorttimaksuissa.

Hakemukset tulee toimittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon 31.5.2016 kello 16.15 mennessä. Päätösten teko korvauksista alkaa vasta määräajan umpeuduttua.

Mistä kuluista voi hakea korvausta?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta voi hakea korvausta seuraavista kuluista:

  • Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
  • Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
  • Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.

Mistä kuluista ei voi hakea korvausta?

Vakuudesta ei korvata esimerkiksi

  • menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä
  • matkavakuutusta
  • viisumia
  • rokotuksista aiheutuneita kuluja
  • korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta
  • matkakohteessa ostettuja retkipaketteja

Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, joissa maksajana on yritys, eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.