
Mitä kuuluu taksimarkkinoille taksiuudistuksen jälkeen?
Taksimarkkinoiden nykytilannetta ei tarvitse pelkästään arvailla, vaan tarjolla on nyt myös tutkimustietoa aiheesta.
Lue lisää
Miten kuluttajat reagoivat elintarvikkeiden hintojen nousuun?
Elintarvikkeiden hintojen nousu vuosina 2022-2023 johti muutoksiin kuluttajien ostoskoreissa.
Lue lisää
Millaista on kuluttajansuoja tekoälyn aikakaudella?
Lainsäädännöllä tulisi suojata kuluttajia sekä manipuloinnilta että riippuvuutta aiheuttavilta käytännöiltä.
Lue lisää
Kulutusvaikutussopimukset ovat tervetullut lisä sähkömarkkinoille
Kulutusvaikutussopimuksilla on paikkansa sähkösopimusten tuotevalikoimassa, sillä ne kannustavat kotitalouksia kulutusjoustoon.
Lue lisää
Lisenssijärjestelmään siirtyminen ei ole hopealuoti
Rahapelaamisen digitalisoitumisen aiheuttamat haasteet näkyvät myös Suomessa.
Lue lisää
Energiaköyhyyden torjuminen turvaa kuluttajien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista
Energiaköyhyyden torjuminen kuuluu myös välttämättömyyspalvelumarkkinalla toimiville yrityksille.
Lue lisää
Suorahankinnan ilmoittamisesta on lukuisia hyötyjä
Suorahankintailmoituksesta on monia käytännön hyötyjä hankintayksikölle. Lisäksi se lisää julkisten varojen käytön avoimuutta.
Lue lisää
Digivihreä kaksoissiirtymä on osa kuluttajien arkea – pysyvätkö kaikki mukana?
Termi digivihreä kaksoissiirtymä yhdistää digitalisaation ja vihreän siirtymän tavoitteita ja toimenpiteitä.
Lue lisää
Kuinka monta ei-sanaa tarvitaan puhelinmyyjän hiljentämiseen?
Myyntipuhelu tulee lopettaa kuluttajan niin halutessa. Kuluttaja-asiamiehen valvontatyössään tekemien havaintojen perusteella näin ei kuitenkaan usein tapahdu.
Lue lisää
Sähkömarkkinoiden poikkeustila jakoi riskit epäreilusti
Sähkö on välttämättömyyspalvelu. Vuoden 2022–2023 syksyn ja talven tilanne osoitti, että kuluttajien asema sähkömarkkinoiden poikkeustilanteissa on heikko.
Lue lisää