
Kulutusvaikutussopimukset ovat tervetullut lisä sähkömarkkinoille
Kulutusvaikutussopimuksilla on paikkansa sähkösopimusten tuotevalikoimassa, sillä ne kannustavat kotitalouksia kulutusjoustoon.
Lue lisää
Lisenssijärjestelmään siirtyminen ei ole hopealuoti
Rahapelaamisen digitalisoitumisen aiheuttamat haasteet näkyvät myös Suomessa.
Lue lisää
Energiaköyhyyden torjuminen turvaa kuluttajien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista
Energiaköyhyyden torjuminen kuuluu myös välttämättömyyspalvelumarkkinalla toimiville yrityksille.
Lue lisää
Suorahankinnan ilmoittamisesta on lukuisia hyötyjä
Suorahankintailmoituksesta on monia käytännön hyötyjä hankintayksikölle. Lisäksi se lisää julkisten varojen käytön avoimuutta.
Lue lisää
Digivihreä kaksoissiirtymä on osa kuluttajien arkea – pysyvätkö kaikki mukana?
Termi digivihreä kaksoissiirtymä yhdistää digitalisaation ja vihreän siirtymän tavoitteita ja toimenpiteitä.
Lue lisää
Kuinka monta ei-sanaa tarvitaan puhelinmyyjän hiljentämiseen?
Myyntipuhelu tulee lopettaa kuluttajan niin halutessa. Kuluttaja-asiamiehen valvontatyössään tekemien havaintojen perusteella näin ei kuitenkaan usein tapahdu.
Lue lisää
Sähkömarkkinoiden poikkeustila jakoi riskit epäreilusti
Sähkö on välttämättömyyspalvelu. Vuoden 2022–2023 syksyn ja talven tilanne osoitti, että kuluttajien asema sähkömarkkinoiden poikkeustilanteissa on heikko.
Lue lisää
ECN 20 vuotta – onnistumisia ja ratkaistavissa olevia haasteita
EU:n kilpailuviranomaisten keskinäinen ECN-verkosto täyttää 1.5.2024 20 vuotta. Miltä verkoston nykytila ja tulevaisuus näyttävät?
Lue lisää
Piilomainonnan siivoustalkoisiin tarvitaan sekä vaikuttajat, yritykset että alustat
Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti. Kuluttajansuojan näkökulmasta sen haasteena on mainonnan tunnistettavuus.
Lue lisää
”Korjaamme virheen, kunhan allekirjoitat salassapitosopimuksen”
Liike-elämästä tuttuja salassapitosopimuksia on nyt tuotu myös kuluttajakauppaan. Tällaisille sopimuksille on vaikea nähdä aitoa tarvetta tai edes oikeutusta.
Lue lisää