KKV.fi -verkkopalvelun saavutettavuusseloste
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) pyrkii takaamaan verkkopalvelujensa saavutettavuuden lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee KKV.fi -verkkopalvelua.
Saavutettavuuden tila
Verkkopalvelumme täyttävät lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa seuraavista syistä:
Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) noudattamatta jättäminen
Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:
Toistuvat id-tunnisteet
Verkkosivustolla on useita kohtia, joissa käytetään samaa id-attribuuttia useissa elementeissä. Tämä rikkoo standardia WCAG 2.1, kohta 4.1.1 (Parsing). Tällaiset virheet voivat aiheuttaa ongelmia esimerkiksi ruudunlukijoiden käytössä ja näppäimistönavigoinnissa.
Kohdistus piilotettuun sisältöön
Sivustolla esiintyy elementtejä, jotka on merkitty piilotetuiksi (aria-hidden=”true”), mutta jotka ovat silti kohdistettavissa näppäimistöllä. Tämä rikkoo WCAG 2.1, 1.3.1 (Informaatio ja suhteet) ja 2.4.3 (Kohdistusjärjestys).
Puuttuvat vaihtoehtoiset tekstit
Joiltakin kuvilta ja kaavioilta puuttuu saavutettava nimi tai vaihtoehtoinen teksti, mikä rikkoo kohtaa WCAG 2.1, 1.1.1 (Ei-tekstuaalinen sisältö).
Taulukoiden puutteelliset tekstivastineet
Osa taulukoista ei sisällä riittäviä otsikkosoluja tai niillä ei ole selkeitä yhteyksiä sisältösoluihin. Tämä voi hankaloittaa tiedon ymmärtämistä apuvälineillä ja rikkoo kohtaa WCAG 2.1, 1.3.1.
Virheellinen otsikkohierarkia
Sivustolla ei kaikissa tapauksissa noudateta loogista otsikkotasojen rakennetta. Esimerkiksi H3-taso voi esiintyä ilman H2-tasoa, mikä vaikeuttaa sisällön hahmottamista. Tämä on vastoin WCAG 2.1, 1.3.1.
Tavutusvihjeet otsikoissa
Sivuston otsikoissa käytetään tavutusvihjeitä, jotka on toteutettu HTML-koodilla (­). Nämä vihjeet voivat häiritä ruudunlukijoilla luettaessa, jolloin sanat katkeavat epäluontevasti tai kuulostavat epäselviltä. Tämä vaikuttaa erityisesti näkövammaisten käyttäjien ymmärrettävyyteen ja rikkonee WCAG 2.1, 1.3.1:n tarkoitusta.
PDF-liitteiden puutteet
- Joissain PDF-dokumenteissa on käytetty kaaviokuvia, joille ei ole asetettu tekstivastineita. (WCAG 1.1.1)
- Joissain PDF-dokumenteissa on ruudunlukijakäyttöä haittaavia muotoilupuutteita (esim. tyhjiä rivinvaihtoja ja otsikkotasoin merkkaamattomia otsikoita). (WCAG 1.3.1)
- Joidenkin PDF-dokumenttien taulukkorakenteissa on ruudunlukijakäyttöä haittaavia puutteita (esim. tekstin asetteluun käytetyt taulukkorakenteet, puuttuvat ohjelmalliset sarakeotsikot ja samankaltaisten tietojen jakaminen useampaan eri taulukkoon). (WCAG 1.3.1)
- Joidenkin PDF-dokumenttien alaviitteitä ei ole linkattu tekstiin ja niiden tulkitseminen on hankalaa ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1)
- Joissain PDF-dokumenteissa on kontrastiongelmia. (WCAG 1.4.3)
- Joihinkin skannattuihin PDF-dokumentteihin on tehty automaattinen tekstintunnistus, jolloin sisällössä voi olla virheellisiä merkkejä.
Puutteita pyritään korjaamaan vuosien 2025–2026 aikana.
Sovellettava lainsäädäntö ei kata tiettyjä sisältöjä
Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät ole saavutettavissa, koska sovellettava lainsäädäntö (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019) ei kata niitä.
- Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallinnoimalla Youtube-kanavalla on ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä. Osasta tällaisesta videosisällöstä puuttuu tekstitys ja/tai kuvailutulkkaus. Ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa.
Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä seloste on laadittu 16.9.2020.
Seloste perustuu omaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) vaatimukset. Itsearvioinnissa on käytetty apuna validointityökaluja (Salvia, WAVE) ja ruudunlukuohjelmaa (NVDA). Selostetta päivitetään ja tarkennetaan kun ongelmia korjataan tai uusia havaitaan.
Selostetta tarkistettiin viimeksi 13.5.2025.
Palaute saavutettavuudesta
Huomasitko saavutettavuuspuutteen KKV:n verkkopalvelussa tai asiointikanavissa?
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Traficomiin.
KKV:n verkkopalvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa KKV:n viestintä. Voit ottaa yhteyttä sähköpostilla: viestinta@kkv.fi.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
saavutettavuus@traficom.fi
p. 029 534 5000 (vaihde)