Laskun maksamisen ajankohta

Ennakkomaksaminen 

Mitä suurempi ostos sitä enemmän riskejä maksaminen etukäteen kuluttajalle sisältää. Hintaa ei yleensä kannata maksaa ennen kuin tavara on valmiina luovutettavaksi ja se on mahdollisuus tarkastaa tai palvelu on suoritettu.

Ennakkomaksaminen sisältää riskin, että

  • yritys lopettaa toimintansa ennen kuin tuote on toimitettu tilaajalle.
  • kuluttaja menettää oikeuden pidättyä maksusta virhe- ja viivästystilanteissa.

Jos yritys tarjoaa maksutavaksi vain ennakkomaksua, kuluttajan kannattaa

  • kysyä muita vaihtoehtoja. Jos maksu tuotteen saamisen jälkeen ei käy, esimerkiksi kohtuullisen käsirahan käyttö on parempi vaihtoehto kuin koko hinnan maksaminen etukäteen. Valmismatkojen, talopakettien ja suurempien kuluttajaurakoiden kohdalla ennakkomaksun turvaksi asetettava vakuus on laissa määrätty.
  • käyttää luottokorttia, jolloin maksua voi lain mukaan vaatia takaisin myös luottoyhtiöltä, jos yritys ei toimita ostosta tai siinä on virhe.
    Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksettujen ostosten osalta kuluttaja voi vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut .
  • miettiä, voiko hankinnan tehdä muualta kohtuullisemmin ehdoin.Toimituksen viivästyminen

    Kaupan peruminen
    Yrityksen konkurssi
    Korttiturvallisuus (korttiturvallisuus.fi)

Laskun saapumisajankohta

Yrityksen on lähetettävä laskut kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään 14 päivää.

Perustellusta syystä tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Esimerkiksi matkojen ns. äkkilähdöissä laskun maksamiselle nopealla aikataululla on asianmukainen syy.

Laskun maksuajankohta

Lasku on maksettava viimeistään eräpäivänä. Jos kuluttaja maksaa pankin tai postin välityksellä, maksun katsotaan tapahtuneen silloin, kun kuluttaja on tehnyt maksutoimeksiannon. Lainan lyhennyksissä maksun on yleensä oltava perillä velkojapankissa viimeistään eräpäivänä.

Jos laskua ei maksa sovittuna eräpäivänä, kyseessä on sopimusrikkomus, jolloin yritys voi periä maksamattomasta laskusta viivästyskorkoa sekä muistutus- ja perimiskuluja. Maksuvaikeuksien kohdatessa kuluttajan kannattaa yrittää sopia yrityksen kanssa eräpäivää myöhemmästä maksuajankohdasta perintäkulujen ja -toimenpiteiden välttämiseksi.
Maksuviivästykset ja perintä

Päivitetty 6.3.2014 Tulosta

Linjaukset

Linjaukset sisältävät tietoa säännösten soveltamisesta.