Mistä taksin tunnistaa?
Taksina voi 1.7.2018 alkaen toimia bussia lukuun ottamatta melkeinpä mikä tahansa kolmi- tai nelipyöräinen kulkuneuvo, eli esimerkiksi henkilöauto, kuorma-auto, pakettiauto tai mopoauto. Ajoneuvon tulee kuitenkin olla rekisteröity ja merkitty luvanvaraiseen käyttöön ajoneuvotyypistä riippumatta.
Myös palveluntarjoajalla tulee pääsääntöisesti olla lupa, ja palvelun tarjoajan pitää kertoa, toimiiko se luvan nojalla vai onko se vapautettu luvasta. Luvan voimassaolon voi myös tarkastaa valtakunnallisesta hakupalvelusta.
Kuluttajat voivat valita omaa tarvettaan vastaavan palvelun. Taksit voivat olla varustukseltaan ja laatutasoltaan erilaisia, ja tämä voi näkyä myös hinnoissa.
Taksivalaisin on hyvä tapa tunnistaa taksi jatkossakin. Taksivalaisimen tulee olla kelta-musta, jossa lukee joko TAKSI tai TAXI. Taksivalaisimen koko voi vaihdella ja siinä voi olla muutakin tekstiä.
Taksivalaisimen käyttö oikeuttaa käyttämään esimerkiksi taksiasemia, taksikaistoja ja muita vain takseille varattuja alueita.
Taksin tilaaminen ja saatavuus
Taksin voi tilata välityspalvelusta, erilaisten älypuhelinsovellusten avulla tai soittamalla suoraan tietylle taksiyrittäjälle. Taksin voi ottaa entiseen tapaan myös taksitolpalta. Tolpalla voi ottaa mieleisensä auton, eikä tarvitse ottaa ensimmäisenä olevaa.
Takseilla ei ole 1.7.2018 alkaen asemapaikka- eikä päivystysvelvoitetta, eikä velvoitetta ottaa vastaan kaikkia kyytejä.
Taksiyrittäjät voivat valita itse ajat, jolloin ovat ajossa. Tieto pääasiallisesta toiminta-alueesta ja palveluajoista tulee kuitenkin olla matkustajan saatavilla, samoin tieto mahdollisista muutoksista tai peruutuksista.
Matkustajien saatavilla tulee olla tietoa toimintarajoitteisten matkustajien käytössä olevista palveluista, avustamisesta, kaluston esteettömyydestä ja varusteista, jotka helpottavat kulkuneuvoon pääsyä ja vuorovaikutusta kuljettajan kanssa. Kelan rahoittamien taksipalveluiden tilaamisesta löytyy tietoa Kelan verkkosivuilta.
Etenkin pienillä paikkakunnilla sekä hiljaisina ajankohtina – esimerkiksi arkiöinä – kannattaa taksi mahdollisuuksien mukaan tilata ennakkoon. Niin ikään kannattaa tarkistaa alueen yrittäjien ilmoittamat palveluajat.
Taksin tilaajan kannattaa myös selvittää taksiyrityksen tarjoamat lisäpalvelut ja niiden hinta, jos niille on tarvetta. Tällaisia ovat esimerkiksi ison matkatavaran kuljettaminen, lastenistuimet ja eläinten kuljetus. Tämä tieto voi löytyä myös yrityksen verkko- tai facebook-sivuilta.
Ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista matkustajalle on aina annettava tieto matkan kokonaishinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista.
Taksien hinnoittelu
Takseilla ei ole laissa määritettyä enimmäishintaa. Eri takseilla on eri hinnat ja hinnoittelumallit voivat vaihdella.
Yritykset voivat tarjota kiinteää hintaa tietylle reitille tai esimerkiksi aikaan, matkan pituuteen tai vyöhykemalliin perustuvaa hinnoittelua.
Sama matka voi olla eri hintainen eri takseilla. Hinta voi myös vaihdella kysynnän, varausajan ajankohdan, varaustavan ja paikan mukaan.
Jos taksimatkan hinta ylittää tai sen arvioidaan ylittävän 100 euroa, taksin on sovittava hinnasta matkustajan kanssa nimenomaisesti. Määräys taksiliikenteen palvelun kokonaishinnasta (Traficom)
Jos syntyy erimielisyys siitä, mistä hinnasta on sovittu, palveluntarjoajan on pystyttävä näyttämään väitteensä toteen.
Jos hinta perustuu matkan pituuteen tai matkaan käytettävään aikaan, kuljettajan on valittava matkustajan kannalta edullisin ja tarkoituksenmukaisin reitti, jos matkustaja jättää valinnan kuljettajalle, tai ajettava matkustajan ennalta matkan tilauksen yhteydessä hyväksymää tai ehdottamaa reittiä.
Hinnan ilmoittaminen
Taksiyrityksellä tai välityskeskuksella on aina velvollisuus antaa ennen matkan alkamista tai tilauksen vahvistamista matkustajalle tieto matkan kokonaishinnasta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, on ilmoitettava hinnan määräytymisen perusteet veroineen.
Kokonaishinta tai hinnan määräytymisen perusteet on ilmoitettava selkeällä, yksiselitteisellä ja helposti ymmärrettävällä tavalla.
Myös lennosta tai tolpalta taksia otettaessa hintatietojen on oltava näkyvissä helposti havaittavalla tavalla.
Kannattaa kuitenkin itse selvittää taksin hinnoitteluperuste ja palvelutaso etukäteen ja mahdollisuuksien mukaan vertailla näitä.
Maksutavat
Taksien on ilmoitettava ennalta tieto käytettävistä maksutavoista. Matkustajalla on oikeus maksaa matkansa käteisellä ja yleisimmillä maksukorteilla, jos yrittäjä ei ole selkeästi määritellyt tiettyä maksutapaa, jonka matkustaja on tilauksen tai varauksen yhteydessä hyväksynyt.
Turvallisuus ja palvelun laatu
Taksin kuljettajaksi pääsee 1.7.2018 alkaen entistä helpommin, mutta kuljettajalta edellytetään silti taksilupakokeen läpäisemistä ja rikostausta tutkitaan aiempaa tarkemmin.
Kuljettajalta edellytetään muun muassa paikallistuntemusta, riittävää vuorovaikutus- ja kielitaitoa ja kykyä tunnistaa matkustajan toimintarajoitteesta johtuvat erityiset tarpeet. Matkustajan nähtävillä on oltava luvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.
Kuljettajan on varmistettava matkustajan turvallinen ajoneuvoon tulo ja ajoneuvosta poistuminen ja tarjottava hänelle hänen tarvitsemaansa apua.
Matkustajien saatavilla tulee olla tietoa toimintarajoitteisten matkustajien käytössä olevista palveluista, avustamisesta, kaluston esteettömyydestä ja varusteista, jotka helpottavat kulkuneuvoon pääsyä ja vuorovaikutusta kuljettajan kanssa. Kelan rahoittamien taksipalveluiden tilaamisesta löytyy tietoa Kelan verkkosivuilta.
Virheet taksipalvelussa
Laissa ei ole erikseen säädetty taksipalvelun viivästyksestä tai virheestä, joten palvelun virheellisyyden arviointiin sovelletaan yleisiä sopimusoikeuden ja kuluttajaoikeuden periaatteita.
Taksipalvelussa on yrityksen vastuulle kuuluva virhe, jos
- palvelu ei sisällöltään, suoritustavaltaan tai tulokseltaan vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Esimerkiksi taksi saapuu eri aikaan kuin sovittiin, ei saavu lainkaan tai taksin varustelu poikkeaa sovitusta.
- palvelua ei ole suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti ottaen huomioon matkustajan edut.
Taksinkuljettajan ammattitaitoon kuuluvat muun muassa liikennepalvelulaissa määritellyt vaatimukset:
- kuljettaja varmistaa matkustajan turvallisen ajoneuvoon tulon ja siitä poistumisen ja tarjoaa hänelle hänen tarvitsemaansa apua.
- kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito.
- kuljettajalla on kyky ottaa huomioon matkustajan toimintarajoituksista johtuvat erityiset tarpeet.
- kuljettaja valitsee matkustajan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin, kun matkustaja jättää valinnan kuljettajalle ja hinta perustuu matkan pituuteen tai matkaan ja hänellä on tätä varten tarvittava paikallistuntemus.
Palvelussa on siis virhe esimerkiksi silloin, jos kuljettaja laiminlyö toimintarajoitteisen matkustajan tarpeet tai jos kuljettaja valitsee reitin, joka on kuluttajan kannalta epätarkoituksenmukainen.
- palvelu ei vastaa sitä, mitä matkustajalla on yleensä taksipalveluiden yhteydessä aihetta olettaa.
- palvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja ja tietojen on voinut olettaa vaikuttavan tilaajan päätöksentekoon tai jos yritys on laiminlyönyt sellaisten tietojen antamisen, joista tilaaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon.
- palvelu ei vastaa laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.
Muun muassa liikennepalvelulain nojalla annettavat tiedot on annettava ja muut velvoitteet täytettävä. Esimerkiksi matkustajan on voitava maksaa käteisellä tai yleisimmillä maksukorteilla, ellei matkustaja ole selkeästi hyväksynyt varauksen yhteydessä tiettyä maksutapaa.
Virheen hyvittäminen
Hinnanalennus
Taksipalvelun virheen vuoksi kuluttaja voi yleensä vaatia hinnanalennusta, koska ensisijaisista hyvityskeinoista virheen oikaiseminen tai suorituksen uusiminen eivät välttämättä tule kyseeseen taksipalvelun kohdalla. Hinnanalennuksen on vastattava virheen merkitystä.
Hinnanalennusta ei voi muuttaa lahjakortiksi, jos kuluttaja ei tähän suostu.
Jos virhe on olennainen eikä sitä voi korvata hinnanalennuksella, viimeinen hyvityskeino on purkaa sopimus.
Sopimuksen purkaminen
Sopimuksen purku tulee yleensä kyseeseen siinä tapauksessa, että virhe tai viivästys on olennainen. Matkustaja voi purkaa sopimuksen ennen matkaa tai matkan jälkeen.
Ennen matkaa:
Jos on painavia syitä olettaa, että palveluksessa tulee olemaan olennainen virhe, tilaaja saa purkaa sopimuksen siltä osin kuin palvelu on vielä suorittamatta.
Jos on painavia syitä olettaa palvelun viivästyvän olennaisesti, sopimuksen voi purkaa heti, eikä matkustajalla ole velvollisuutta maksaa mitään palvelusta.
Matkan jälkeen:
Matkustaja voi purkaa sopimuksen matkan jälkeen, jos muuta seuraamusta ei voida pitää hänen kannaltaan kohtuullisena.
Vahingonkorvaus
Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista.
Vahingonkorvausta voi vaatia välittömistä ja välillisistä vahingoista.
- Välittömiä vahinkoja ovat muun muassa virheen selvittämisestä aiheutuvat kohtuulliset kulut, esimerkiksi puhelinkulut.
- Välillisiä vahinkoja ovat palvelun suorittamatta jättämisestä aiheutuneet kustannukset, kuten toisen sopimuksen velvoitteisiin liittyvät kulut (esim. jatkoyhteyden menetyksestä aiheutuneet kulut) tai korvaus tulon menetyksestä. Välillisen vahingon korvaaminen edellyttää yrityksen huolimattomuuden aiheuttamaa vahinkoa.
Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.
Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta.
Taksimatkasta reklamointi
Jos olet matkustanut taksilla kuluttajana, ota aina ensin yhteyttä yritykseen (esim. taksiyritys tai taksien välityskeskus), jonka kanssa olet toiminut.
Tee reklamaatio mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä. Vaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti. Voit hyödyntää reklamoinnissa Reklamaatioapuria.
Reklamaation tekeminen yritykselle
Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
Kuluttajaneuvonta
Jos olet liikematkustaja eli joku muu kuin sinä itse (työnantaja, yritys, jne.) on maksanut matkasi, ole ensisijaisesti yhteydessä siihen taksitoimijaan, jonka kanssa olet asioinut.
Yritysten väliset sopimussuhteet, jollaiseksi esimerkiksi yrityksen tai työnantajan maksama taksimatka katsotaan, tulee ensisijaisesti selvittää yritysten välillä.
Toimijaan kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian ja yksilöidä, mitä valitus koskee sekä mahdolliset korvauksiin liittyvät vaatimukset. Mikäli ette pääse asiassa yhteisymmärrykseen, riidan voi saattaa toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Jos olet matkustanut taksilla Kelan tai kunnan korvaaman matkan, voit olla matkan puutteisiin liittyen yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan (esim. välityskeskukseen, josta olet matkan tilannut tai taksiautoilijaan), tai palvelun järjestävään kuntaan tai Kelaan heiltä saatavan erillisen ohjeistuksen mukaan.
Huomaathan, että esimerkiksi Kelan antamasta korvauspäätöksestä valitetaan päätöksessä olevien muutoksenhakuohjeiden mukaisesti.