Muista oikeutesi lentojen, junien ja bussien peruutustilanteissa

Perjantaina 18.9.2015 järjestettävä mielenilmaus vaikuttaa laajasti joukkoliikenteeseen Suomessa. Mielenilmauksen aikana sinulla on kuluttajana pääosin samat oikeudet kuin viivästys- ja peruutustilanteissa muutenkin. Kannattaa myös seurata liikennöijien tiedotusta tilanteen kehittymisestä ja mahdollisista hyvityskäytännöistä.

Lennot

Perutun lennon kohdalla sinulla on oikeus valita lipun hinnan palauttaminen, uudelleenreititys tai matkustaminen myöhempänä ajankohtana:

• Lennon uudelleenreititys, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen 1) mahdollisimman pian, jolloin sinulla on uutta lentoa odottaessa oikeus huolenpitoon tai 2) myöhäisempänä ja sinulle sopivana ajankohtana (esim. viikon päästä), jos paikkoja on saatavilla.
  • Lipusta maksetun hinnan palauttaminen 7 päivän kuluessa. Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta, jos päätät olla matkustamatta. Jos lennosta ei ole enää alkuperäisen matkasuunnitelmasi kannalta hyötyä, voit myös välilaskun aikana päättää olla matkustamatta ja vaatia lipun hinnan palauttamista kokonaisuudessaan. Tällöin olet oikeutettu myös ilmaiseen paluulentoon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan. Valitessasi lennon peruutuksen, luovut oikeudestasi huolenpitoon.

Lennon viivästystilanteessa on oikeus huolenpitoon. Jos viivästys kestää kauemmin kuin viisi tuntia, ja mikäli matkasta ei olisi enää alkuperäisen suunnitelman kannalta hyötyä, on sinulle myös annettava mahdollisuus valita lipun hinnan palautus. Oikeutta vakiokorvauksen hakemiseen ei mielenilmauksen kaltaisesta tilanteesta johtuvissa peruutuksissa ja viivästyksissä ole.

Seuraa oman lentoyhtiösi tiedotusta ja varmista, että matkatoimistoilla ja lentoyhtiöillä on yhteystietosi. Finnairin lentoja koskevaa matkustusinfoa löydät täältä.

Valmismatkojen osalta matkatoimiston/matkanjärjestäjän tulisi olla yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden lentoihin mielenilmaus voi vaikuttaa.

Junat

Mielenilmaus pysäyttää pitkälti VR:n junaliikenteen perjantaina 18.9. ja se koskee sekä lähi- että kaukoliikenteen junia. Seuraa VR:n tiedotusta.

Jos VR:n kaukoliikenteenjunavuoro mielenilmauksen takia peruuntuu, voit vaatia lipun hinnan palautusta tai sopia lipun käyttämisestä muuna ajankohtana.  VR:n kausilipulla matkustavat voivat halutessaan hakea arvoa takaisin perjantain 18.9. osalta.

Kaukoliikenteen bussit ja lähiliikenne

Jos linja-autovuorosi peruuntuu, pyydä etukäteen maksetuista lipuista rahat takaisin tai pyri vaihtamaan lippu myöhempään ajankohtaan.

Mielenilmaus katkaisee perjantaiksi valtaosin HSL:n paikallisbussiliikenteen, sekä kokonaan metro- ja raitiovaunuliikenteen. HSL:n paikallisliikenne palaa normaaliksi lauantaiaamun aamuliikenteestä alkaen. HSL korvaa 18.9. voimassa olleista kausilipuista yhden päivän. Seuraa HSL:n tiedotusta.

Myös muissa mielenilmauksen piiriin kuuluvissa kaupungeissa kausilippulaisilla on oikeus vastaavaan yhden päivän hyvitykseen.