Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/kuluttaja-asiamies-ja-smal-ry-neuvottelivat-uudet-yleiset-matkapakettiehdot/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamies ja SMAL ry neuvottelivat uudet yleiset matkapakettiehdot

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
20.6.2018

Laki matkapalveluyhdistelmistä korvaa vanhan valmismatkalain 1.7.2018 alkaen ja siksi myös yleiset valmismatkaehdot on uusittu. Kuluttaja-asiamiehen ja Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) neuvottelemat uudet matkapakettiehdot määrittelevät kohtuullisten ehtojen minimitason. Matkanjärjestäjä voi tarjota kuluttajalle myös paremmat ehdot. Vakioehdot täydentävät lainsäännöksiä ja ne koskevat tilanteita, joiden oletetaan aiheuttavan eniten erimielisyyksiä, kuten sopimuksen muuttaminen, virhetilanteet ja matkan peruuttaminen.

Yleisiä matkapakettiehtoja sovelletaan lain tarkoittamiin matkapaketteihin, joita ovat vähintään kahden erilaisen yhteishintaan ostetun matkapalvelun yhdistelmät. Matkapalveluita ovat lento tai muu kuljetus, majoitus, autonvuokra tai muu lisäpalvelu, esimerkiksi retki. Matkapaketin muodostavat esimerkiksi yhdellä kertaa ostetut lennot ja hotellimajoitus, samoin vaikkapa laivamatkan ja autonvuokrauksen varaaminen yhdellä kertaa.

Yleisiä matkapakettiehtoja soveltavat SMALin jäsenyritykset, jotka vastaavat valtaosasta suomalaisille tapahtuvasta matkapakettimyynnistä, mutta myös SMALiin kuulumattomat yritykset voivat ottaa ne käyttöönsä. Vakioehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin.

”Mielestämme oli tärkeää neuvotella uudet vakioehdot toimialalle, jolla tehdään erittäin runsaasti sopimuksia vuosittain. Ehdot ehkäisevät erimielisyyksiä ja helpottavat niiden ratkaisemista tilanteissa, joihin laki ei anna vastausta”, toteaa kuluttaja-asiamies Antti Neimala.

”Matkapakettilainsäädäntö on raskas ja monimutkainen lainsäädäntö alan yrityksille, ja heinäkuun alusta lukien sen piiriin kuuluu entistä useampi toimija ja matka. On myös matkailualan yritysten kannalta tärkeää, että viranomaisen kanssa on voitu luoda matkaehtojen kautta selkeä toimintaympäristö, jossa yritykset tietävät, miten toimia”, täydentää SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Muutoksia peruutusoikeuteen

Kuluttajalle tulee uuden lain myötä laajempi peruutusoikeus. Kuluttajalla on milloin tahansa ennen matkan alkamista oikeus peruuttaa matkapakettisopimus ilman erityistä syytä. Peruuttamistapauksissa matkanjärjestäjä saa kuitenkin periä kuluttajalta asianmukaisen peruuttamismaksun, joka tulee maksaa myös niissä tapauksissa, kun kuluttajalla on perusteltu syy peruuttaa matka esimerkiksi oman tai lähiomaisen vakavan sairauden tai tapaturman vuoksi. Aiemmin näissä tilanteissa on joutunut maksamaan yleensä vain toimistomaksun.

Uusissa matkapakettiehdoissa on vakioitu peruutusmaksun suuruus sen mukaan, missä vaiheessa kuluttaja peruuttaa matkan. Näin peruutusmaksun suuruus on jo etukäteen tiedossa, eikä sitä tarvitse määritellä joka kerta tapauskohtaisesti. Käytännössä kuluttajan kannattaa ottaa aina peruutusturvan sisältävä matkavakuutus, jolla taloudellisia riskejä voi pienentää esimerkiksi sairaustilanteissa.

Kuluttajalla on, kuten ennenkin, oikeus peruuttaa matka ilman peruutusmaksua, jos matkakohteessa tapahtuu jotain poikkeuksellista, kuten esimerkiksi luonnonkatastrofi, joka vaikuttaa merkittävästi matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla.

Lisätietoja:

Yleiset matkapakettiehdot (sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin)
Matkojen kuluttajansuoja muuttuu kesällä 2018. Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2018.

Kuluttaja-asiamies / Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Apulaisjohtaja Katri Väänänen, p. 029 505 3192, etunimi.sukunimi@kkv.fi

Suomen matkatoimistoalan liitto ry (SMAL)
Toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti, p. 09 4133 3550, etunimi.sukunimi@smal.fi


Asiasanat: Kuluttajaneuvonta
Päivitetty 20.6.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 20.6.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV