Kuluttaja-asiamies on vaatinut vastuullisuutta luotonantoon

Kuluttaja-asiamies on tänä vuonna useampaan otteeseen puuttunut hyvän luotonantotavan vastaiseen menettelyyn. Esimerkiksi Aurora Lainan markkinointi maksuhäiriömerkinnän saaneille oli selkeästi lainvastaista. Yhtiö muutti menettelyään kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti.

Aurora Financial Finland Oy:n Aurora Lainan markkinointi kohdistui kuluttajiin, joilla on luottotietorekisterissä maksuhäiriömerkintä. Luottoa markkinoitiin esimerkiksi verkossa seuraavasti: ”Luottotiedot menneet? Ei haittaa! Laina nopeasti tilille. Emme tuomitse sinua luottotietojen perusteella.” Lainan saaminen edellyttää takausta toiselta henkilöltä, jolla on omistusasunto.

Kuluttajansuojalaki edellyttää luotonantajalta vastuullisuutta markkinoinnissa ja luoton myöntämisessä. Sääntelyn tarkoituksena on muun muassa estää kuluttajien harkitsematonta luotonottoa ja siitä helposti seuraavia maksuvaikeuksia ja jopa ylivelkaantumista. Luoton markkinoinnissa on otettava huomioon muun muassa luoton soveltuvuus markkinoinnin kohderyhmälle. Luottomarkkinointia ei esimerkiksi pidä kohdistaa henkilöille, joiden oma takaisinmaksukyky ei riitä uuden luoton maksamiseen.

Luottotiedottomille henkilöille kohdistettua Aurora Lainan markkinointia paheksuttiin laajasti julkisessa keskustelussa. Sen katsottiin johtavan harkitsemattomaan velkaantumiseen ja lainakonseptin markkinointitavan yllyttävän luottotietonsa menettäneitä painostamaan omistusasunnon omistavia läheisiään suostumaan lainan takaajaksi.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että yhtiön toimintatapa on hyvän luotonantotavan vastaista sekä ristiriidassa luoton myöntämistä koskevien luotonantajan velvoitteiden kanssa. Vaikka lainan takaaminen on sinänsä laillista ja yleisesti käytetty vakuusmenettely luotonannossa, ongelmallista oli tapa, jolla tällaista luottokonseptia markkinoitiin. Yhtiö muutti menettelyään kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Useat luottoyhtiöt selvitysten kohteena

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt tänä vuonna muun muassa Gothia Oy:n AfterPay -laskua. Luottoa markkinoitiin yhteistyöravintoloiden wc-tiloihin ja baaritiskeille sijoitetuilla mainosjulisteilla: ”Bailaa nyt – maksa myöhemmin. Onko massit kireällä? Ei huolta, nyt voit ostaa juomat tai ruuat piikkiin ja rahoittaa elämyksesi jälkeenpäin. Katso viereiset ohjeet tai kysy tiskillä lisätietoa. Luotto on kuluton ja koroton.”

Gothialle lähetettiin selvityspyyntö, jonka jälkeen yritys ilmoitti, ettei mainos ollut sen hyväksymä, vaan yhteistyöravintolan omatoimisesti laatima. Samalla Gothia ilmoitti poistaneensa mainoksen kaikista ravintoloista. Markkinointi lopetettiin heti, eikä asiassa siksi ollut tarvetta jatkotoimille.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt myös Ferratumin luottomarkkinointia ja muistuttanut yhtiötä siitä, että markkinoinnissa ei tule korostaa pikalainan ottamisen nopeutta ja saatavuutta ympäri vuorokauden. Sellainen menettely ei huomioi riittävästi kuluttajan etua.


Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 5/2019