Verkkokauppa.com korjasi luottoa koskevien tietojen ilmoittamistapaa

Kuluttaja-asiamies on neuvotellut Verkkokauppa.comin kanssa yrityksen verkkosivuilla olleista puutteista. Puutteet koskivat ostosten rahoittamiseksi tarjottujen luottojen esitystapaa. Yritys korjasi tiedot vastaamaan kuluttajansuojalain vaatimuksia.

Verkkokauppa.com myy sivuillaan ja myymälöissään kuluttajille muun muassa kodinkoneita, tietotekniikkaa ja muuta elektroniikkaa. Yritys tarjoaa tiettyjen tuotteiden rahoittamiseksi luottoa. Kuluttaja-asiamies kiinnitti Verkkokauppa.comin huomiota tapaan, jolla yritys kertoi sivuillaan luotoista.

Sivuilla ilmoitettiin tuotekuvauksen ja myyntihinnan yhteydessä lainvastaisesti vain osa luottoa koskevista tiedoista. Kuluttajansuojalain mukaan luoton esittelyn yhteydessä kuluttajalle tulee kertoa

  • luoton todellinen vuosikorko
  • luoton korko ja muut luottokustannukset
  • luoton määrä tai luottoraja
  • sopimuksen kesto
  • luottokustannusten yhteismäärä ja
  • maksuerien määrä.

Kuluttajansuojalaissa säädetyt kuluttajaluottojen markkinoinnin tiedonantovaatimukset koskevat luotonantajien lisäksi myös luotonvälittäjiä.

Kuluttajilta ei saa edellyttää aktiivisia toimia tietojen saamiseksi

Luottoa koskevat tiedot täytyy esittää selkeästi ja tiiviinä kokonaisuutena, jotta kuluttajalla on mahdollisuus saada riittävästi tietoa päätöksentekonsa tueksi. Tiedot on esitettävä niin, että huomio kiinnittyy luotosta annettaviin tietoihin vaivatta ja automaattisesti.

Annettujen tietojen tiiviyteen täytyy kiinnittää erityistä huomiota verkkomainonnassa. Tiedot eivät esimerkiksi saa olla hajallaan eri puolella verkkosivuja, eikä niitä saa piilottaa linkin taakse.

Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Verkkokauppa.com ei kertonut sivuillaan luottojen tietoja lain edellyttämällä tiiviillä tavalla yhtenä selkeänä kokonaisuutena. Saadakseen kaikki tiedot kuluttajan oli aktiivisesti etsittävä niitä verkkosivuja skrollaamalla sekä pop-up-ikkunoita ja linkkejä avaamalla.

Kuluttaja-asiamies edellytti, että yritys korjaa kaikki luottojen markkinoinnissa havaitut puutteet sivuilleen. Koska Verkkokauppa.com ilmoitti sitoutuvansa kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin, asian käsittely päättyi eikä sitä viety markkinaoikeuden käsiteltäväksi.


Tämä artikkeli on osa Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjettä 1/2021