Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosina 2026 ja 2027

Lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle 2.10.2025

Diaarinumero KKV/1119/03.02/2025

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosina 2026 ja 2027 (HE 106/2025 vp)

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi määräaikainen laki ajoneuvojen romutuspalkkiosta vuosille 2026-2027. Romutuspalkkio myönnettäisiin luonnollisille henkilöille yhtä ostettua uutta autoa vastaan romutetusta autosta, ja romutettavan auton tulee olla vähintään 10 vuotta vanha. Romutuspalkkion saamisen ehdoksi esitetään, että vanhan romutetun auton tilalle hankitaan uusi nollapäästöinen henkilöauto, jonka käyttövoimana on kokonaan sähkö tai vety, tai alle 140 grammaa hiilidioksidia kilometriltä (WLTP-mittaustapa) päästävä henkilöauto. Aikaisemmissa romutuspalkkiokampanjoissa päästöraja on ollut korkeintaan 120 grammaa hiilidioksidia kilometriltä (WLTP-mittaustapa).

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei näe riittäviä perusteita sille, että esityksessä on päädytty nostamaan uuden hankittavan auton päästöraja 140 grammaan hiilidioksidia kilometriltä. Virasto kiinnittää huomiota siihen, että vuonna 2024 uusien polttomoottoriautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat jo olleet hallituksen esityksessä esitetyn 140 gramman päästörajan alapuolella, sillä uusien bensiini- ja dieselautojen keskimääräiset päästöt olivat tuolloin 129 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa, että vähentääkseen päästöjä romutettavan ajoneuvon käytön tulisi korvautua entistä vähäpäästöisemmällä ajoneuvolla. Hankintatueksi kääntyvällä romutuspalkkiolla on yleisesti ottaen mahdollista nopeuttaa siirtymää vähempipäästöisyyteen. Ilmastosyistä on perusteltua tukea sitä, että hankinta kohdistuisi vähempipäästöiseen autoon ja tapahtuisi luonnollista kiertonopeutta nopeammin. Koska merkittävällä osalla uusista polttomoottoriautoista hiilidioksidipäästöt ovat edellä mainitun 140 gramman päästörajan alapuolella, hallituksen esityksessä esitetty romutuspalkkio ei ohjaa ajoneuvohankintoja riittävän vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin. Myöskään 500 euroa korkeampi romutuspalkkio nollapäästöisen uuden auton ostajalle ei viraston näkemyksen mukaan riittävästi kannusta nollapäästöisen ajoneuvon hankintaan. Hankintatuen ei tule kohdistua sellaisiin kohteisiin, joita laajassa mittakaavassa hankittaisiin myös ilman tukea.