Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi käsityö- ja teollisuustuotteiden maantieteellisten merkintöjen suojasta

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 27.11.2025

Diaarinumero KKV/1285/03.02/2025

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi käsityö- ja teollisuustuotteiden maantieteellisten merkintöjen suojasta (VN/898/2025)

Lausuttavana oleva luonnos liittyy Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/2411 kansalliseen toimeenpanoon. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kannattaa EU-asetukseen liittyvien viranomaistehtävien osoittamista Patentti- ja rekisterihallitukselle sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle HE-luonnoksessa kuvatulla tavalla.

Muut toteuttamisvaihtoehdot

KKV pitää tarpeellisena luonnoksen jakson 5.1.3 Valvonnasta vastaavat viranomaiset tarkistamista seuraavilta osin:

– Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja kuluttaja-asiamies (KA) ovat juridisesti eri viranomaisia. Toisin sanoen sääntelyssä viranomaistehtävä on kohdistettava jommallekummalle ja sääntelyvaihtoehtoja voidaan arvioida kummankin viranomaisen osalta. KKV:lle kuuluvat kilpailuviranomaisen tehtävät ja sen lisäksi joukko muita lakisääteisiä viranomaistehtäviä ja toimintoja. KA on horisontaalisen kuluttajansuojan ja kuluttajien oikeuksien valvontaviranomainen ja tässä tehtävässään lakisääteisesti riippumaton.

– Luonnoksessa (s. 12-13) KKV esitetään otsikon ”markkinavalvontaviranomainen” alla. KKV ja KA eivät ole markkinavalvontaviranomaisia, jotka on määritelty markkinavalvontalaissa (1137/2016). KKV tai KA eivät valvo tuotteita ja niille asetettuja vaatimuksia vaan elinkeinonharjoittajien menettelytapoja.

– Kuluttajien kannalta sopimattomista kaupallisista menettelyistä ja harhaanjohtavan markkinoinnin kiellosta on säädetty kuluttajansuojalaissa, joka kuuluu KA:n valvontatehtävään, ei KKV:n.

– KA:lla valvojana käytettävissä olevista seuraamuksista on säädetty kahdessa laissa: kuluttajansuojalaissa (38/1978 muutoksineen) ja laissa kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista (566/2020).

– Mikäli KA:n keinoja on tarpeen kuvata yksityiskohtaisemmin, em. lakien mukaan kuluttajansuojalain vastaisen menettelyn seuraamukset ovat tyypillisesti tuomioistuimen päätettäviä asioita (markkinaoikeus). KA:lla on vain rajallisesti ja laissa säädetyllä tavalla suoraa toimivaltaa seuraamusten määräämiseen.