Lausunto: Komission kuuleminen FSR-asetuksen toimivuudesta

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 12.11.2025

Diaarinumero KKV/1302/03.02/2025

Lausunto: Komission kuuleminen FSR-asetuksen toimivuudesta

KKV toimii FSR-asetuksen kansallisena yhteyspisteenä, ja virasto kommentoi FSR-kuulemisen kysymyksiä tästä näkökulmasta.

KKV:n käsityksenä on se, että nyt käynnissä oleva kuuleminen voi hyvinkin nopealla aikavälillä johtaa komission ehdotukseen FSR-asetuksen muuttamiseksi sen jälkeen, kun kuulemisen loppuraportti on julkaistu. Siksi nyt käynnissä oleva kuuleminen on hyvin tärkeä, koska kuulemisessa esiin nostettavat seikat voivat suoraan johtaa tiettyjen FSR-asetuksen kohtien muutosvalmisteluihin.

Soveltamiskäytännön avoimuus

KKV katsoo, että FSR-asetuksen soveltamisen läpinäkyvyys tulee edelleen olla mahdollisten jatkovalmisteluiden yhtenä pääperiaatteena. On huomattava, että ulkomainen tuki EU-alueen ulkopuolelta voi olla kriittinen tekijä uudelle investoinnille EU-maan alueella. Tämä investointi voi eräissä tilanteissa lisätä kilpailua markkinoilla ilman haitallisia kilpailuvaikutuksia, jos markkinoille tulee uusien investointien myötä esimerkiksi lisää tuotantokapasiteettia, uutta teknologiaa tai uusia menetelmiä hyödykkeiden jakelun järjestämiseksi.

On äärimmäisen tärkeää, että jäsenmailla on tieto FSR-asetuksen käytännön soveltamisesta eli koska ja millä perusteilla ulkomainen tuki EU-alueen ulkopuolelta on kussakin yksittäistapauksessa katsottu kielletyksi/sallituksi. Tällä osaltaan varmistetaan se, että ulkomaisiin tukiin suhtaudutaan eri puolille EU:n yhteismarkkinoita tapahtuvissa investoinneissa (ym. vastaavissa järjestelyissä) yhdenmukaisesti.

Mahdollinen FSR-verkoston vahvistaminen

On viitteitä siitä, että FSR-verkostossa mukana olevien kansallisten viranomaisten verkostoa halutaan vahvistaa. Mallina voi olla SEUT 101 ja 102 artiklan soveltamista varten perustettu European Competition Network (ECN-verkosto). Mikäli tähän suuntaan mennään, on muun muassa varmistettava FSR-asetuksen asiakirjojen salassapitosäännösten selkeys mahdollisessa uudessa FSR-verkostossa. Näin siksi, että ECN-verkoston kokemusten perusteella syvemmälle menevä FSR-verkostoyhteistyö merkitsee viranomaisten välisen tietojenvaihdon lisääntymistä.

Neuvonta tulkintakysymyksissä

Kun FSR-asetus tuli voimaan, perustettiin kansalliset FSR-yhteyspisteet (national contact points), jota tehtävää KKV hoitaa Suomessa. KKV:n kokemukset osoittavat, että eräistä ennakkoarvioinneista poiketen kansallisen FSR-yhteyspisteen tehtäviin ei ole kuulunut pelkästään asiakirjaliikenteen hoitaminen komission ja kansallisten sidosryhmien välillä. Kansallinen yhteyspiste joutuu antamaan myös neuvontaa FSR-asetuksen soveltamisesta. Tätä kuitenkin rajoittaa se, että komissio soveltaa yksinomaisesti FSR-asetusta (pois lukien tilanteet, joissa se on delegoinut tehtäviä kansallisille viranomaisille).

KKV on vakiintuneesti katsonut, että vain komission tulee tulkita FSR-asetusta, jotta tulkintakäytäntö säilyy selkeänä ja yhdenmukaisena. Kun kansallinen yhteyspiste saa neuvontapyynnön, on toisaalta varmistettava komission mahdollisuudet vastata näihin tulkintakysymyksiin ajoittain nopeallakin aikataululla, jotka kansallinen yhteyspiste on sille välittänyt. Tällainen tilanne konkretisoituu esimerkiksi tilanteessa, jossa hankintakilpailuun osallistuva taho tarvitsee tiedon FSR-asetuksen soveltuvuudesta ennen tarjousten jättämiselle asetettua takarajaa.

Tulevat suuntaviivat

Komissio on parhaillaan valmistelemassa lopullisia suuntaviivoja, jossa se ottaa kantaa kilpailuvääristymien arviointiin (4 artikla), kriteeristöön todennäköisimmin vääristävistä ulkomaisista tuista (5 artikla) ja tasapainotestiin (6 artikla). KKV tulee osallistumaan neuvoa-antavan komitean kokoukseen, jossa suuntaviivojen lopullinen versio tulee käsittelyyn, ja voi ottaa kantaa 4–6 artikloiden kysymyksiin suuntaviivojen seuraavan version ollessa käytettävissä.

Osapuolten oikeuksien/velvoitteiden oikeasuhtaisuudesta

Elinkeinoelämä ja hankintatoimintaa tekevät kunnat ja muut hankintainstanssit ovat parhaimmassa asemassa ottamaan kantaa FSR-yrityskauppojen nykyisiin liikevaihtorajoihin (ilmoitus-kynnysarvoihin) sekä siihen, ovatko FSR-asetuksen niille asettamat oikeudet ja velvoitteet oikeasuhtaisia.

FSR-yrityskauppojen ilmoituskynnysarvojen suhteen on muistettava, että niiden täyttymisestä keskustelevat ennen kaikkea kaupan osapuolet ja EU:n komissio, jolle ilmoitus tulee tehdä. KKV:n on perusteltua ottaa kantaa FSR-asetuksen liikevaihtorahoihin, kun käytössä on myös komission omiin soveltamiskokemuksiin perustuva analyysi nykyisten liikevaihtorajojen toimivuudesta sekä eduista ja haitoista.