Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi de minimisasetusten (EU) 2023/2831 ja 2023/2832 kansallisesta täytäntöönpanosta

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 5.6.2025

Diaarinumero KKV/577/03.02/2025

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi de minimisasetusten (EU) 2023/2831 ja 2023/2832 kansallisesta täytäntöönpanosta (VN/36104/2024)

Uudet vähämerkityksistä tukea koskevat asetukset, ns. yleinen de minimisasetus (EU) 2023/2831 ja SGEI de minimisasetus (EU) 2023/2832 tulivat voimaan 1.1.2024.  Asetuksissa on säädetty 1.1.2026 lukien jäsenvaltioille velvollisuus tukien seurantaan, raportointiin ja tietojen säilyttämiseen. Jäsenvaltioiden tulee varmistaa vähämerkityksisen tuen merkitsemisen keskitettyyn kansalliseen tai unionin tason keskusrekisteriin.

KKV pitää myönteisenä de minimisasetuksissa säädettyjä seuranta – ja raportointivelvoitteita (ml. keskusrekisterin perustaminen), joiden kansallisesta täytäntöönpanosta esityksessä säädettäisiin. EU:n valtiontukivalvonta kuuluu komission toimivaltaan, mutta de minimisasetuksissa säädetyistä tuista ei edellytetä etukäteisilmoitusta komissiolle. De minimistuilla voi kuitenkin olla kilpailun kannalta merkitystä kansallisesti. Näin ollen KKV pitää tärkeänä, että de minimisasetuksien piirissä olevien tukitoimenpiteiden kontrollia ja seurantaa voidaan yleisesti lisätä.

Esityksen mukaan jäsenvaltioille säädetty seuranta- ja raportointivelvoite vastaa osin yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen avoimuus- ja julkaisuvelvoitetta. Velvoite on kuitenkin laajempi kuin ryhmäpoikkeusasetusten yksittäisiä tukia koskeva julkaisuvelvoite, sillä vähämerkityksisten tukien seurantaan ei ole lainkaan kynnysarvoa, jonka alittavat tuet olisivat vapautettuja rekisterivelvoitteista. Esityksessä viitataan myös valtioneuvoston arvioon, jonka mukaan keskusrekisterin avulla riski vähämerkityksisten tukien asetuksen mukaisen enimmäismäärän ylittävän tuen myöntämiseen minimoitaisiin.

KKV voi kilpailulain 4 a luvussa säädetyn toimivaltansa puitteissa puuttua de minimistukiin (jotka eivät ole komission ennakollisen valtiontukivalvonnan piirissä), mikäli niistä aiheutuu tai voi aiheutua kansallisesti kilpailua vääristäviä vaikutuksia.  Näin ollen myös KKV:n kilpailuneutraliteettivalvonnan näkökulmasta on hyödyllistä, että de minimistukia koskevat tiedot jatkossa ovat keskitetysti saatavissa viranomaisen ylläpitämästä rekisteristä.