Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 20.5.2025
Diaarinumero KKV/485/03.02/2025
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ambulanssikuljetusten ja ensihoitopalveluun sisältyvien kuljetusten järjestämis- ja rahoitusvastuun uudistamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksumuutoksia koskevaksi lainsäädännöksi sekä valtioneuvoston asetukseksi ja sen perustelumuistioksi (VN/35922/2023)
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta lausuntoa yllä mainitusta luonnoksesta hallituksen esitykseksi sekä niin sanottuun asiakasmaksuasetukseen ehdotettavista muutoksista ja asetuksen perustelumuistioluonnoksesta. Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään muutoksia terveydenhuoltolakiin, sairausvakuutuslakiin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin.
1. Lausuntonne ensihoitopalveluun sisältyvien sekä ensihoitopalveluun sisältymättömien ambulanssilla toteutettavien kuljetusten järjestämis- ja rahoitusvastuun siirrosta hyvinvointialueille sisältäen ensihoitopalvelun sekä muiden kuljetusten asiakasmaksujen muutokset ja kanavointiratkaisun
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (jäljempänä KKV) pitää esitettyä järjestämis- ja rahoitusvastuun siirtoa hyvinvointialueille perusteltuna. Sairaankuljetuksen korvausjärjestelmä on peräisin ajalta, jolloin kuljetuksen merkitys korostui. Nykypäivänä painottuvat hoidon tarpeen arviointi sekä ensiapu. Esityksessä todetaan, että tämä on johtanut tilanteisiin, jossa potilas on saatettu kuljettaa hoitolaitokseen tarpeettomasti. Tätä ei voida pitää tarkoituksenmukaisena – nykyjärjestelmässä on puutteelliset kannustimet hoidon arviointiin ja sen antamiseen paikan päällä. Ensihoitopalvelun järjestämisvastuun ja rahoituksen kokoaminen hyvinvointialueille mahdollistaisi siirtymisen vakuutettu- ja matkakohtaisesta korvausjärjestelmästä kokonaispalvelun rahoittamiseen, mikä vastaa paremmin nykypäivän ensiapukuljetusten luonteeseen osana terveydenhuollon päivystysjärjestelmää.
Monikanavarahoituksen purkaminen selkeyttää vastuita, kun palvelun järjestäjä ja maksaja ovat jatkossa sama taho. Monikanavarahoituksen vähentäminen luo paremmat kannustimet palvelun järjestäjille, eli hyvinvointialueille. Vaikka ambulanssikyytien osalta monikanavarahoitus puretaan, se ei täysin poistu, koska esimerkiksi taksikyydit jäävät Kelan rahoituksen piiriin. Tämä voi muodostua ongelmalliseksi, koska ambulanssikyytien sijaan hyvinvointialueella voi olla kannustin pyrkiä ohjaamaan asiakas käyttämään taksia, josta saa Kela-korvauksen. Jatkossa tulisikin arvioida myös näiden kyytien rahoitustapaa.
KKV kannattaa ehdotusta siitä, että asiakkaiden matkakorvausten omavastuu toteutuisi jatkossa asiakasmaksun muodossa, jolloin se kerryttäisi terveydenhuollon maksukattoa. Muutos edistäisi ensihoitopalvelun kehittämistä osana terveydenhuollon päivystysjärjestelmää, vahvistaisi periaatetta viedä palvelut potilaan luo sekä varmistaisi resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä. Muutos parantaisi paljon terveyspalveluja käyttävien henkilöiden asemaa.
2. Lausuntonne muista esitetyistä asiakasmaksumuutoksista (indeksisääntelymuutokset ja käyttämättä jätetyn palvelun maksun muutokset)
KKV pitää perusteltuna, että asiakasmaksut sidottaisiin jatkossa hyvinvointialueiden hintaindeksiin, ja että tarkastuksia tehtäisiin kahden vuoden sijaan vuosittain. Näin asiakasmaksut pysyisivät paremmin kustannuskehitystä vastaavalla tasolla.
Hallituksen esityksessä todetaan, että käyttämättä ja peruuttamatta jätetyistä palveluista aiheutuu hyvinvointialueille huomattavasti turhia kustannuksia, joita voidaan kompensoida käyttämättä jätetyn palvelun maksulla. Tämänkaltainen toimintamalli voi myös osaltaan vähentää peruuttamattomien ja käyttämättä jätettyjen palveluiden määrää, kun potilailla on aiempaa vahvempi kannustin perua palvelut ajallaan.
3. Lausuntonne esityksen vaikutusarvioinneista
Vaikka esityksen vaikutusarvioinneissa esitetään uskottavia laskelmia kustannussäästöistä, KKV pitää ongelmallisena sitä, että laskelmissa ei ole juurikaan huomioitu mahdollisia muutoksia palveluiden käyttäjien ja tarjoajien kannustimissa ja siten käyttäytymisessä. Esityksessäkin todetaan, että asiakasmaksujen muutokset todennäköisesti vaikuttavat palveluiden käyttöön, mutta tämän muutoksen suuruutta ei ole arvioitu. Lisäksi vaikutusarvioinnissa ei olla huomioitu, että uudistus voi muuttaa hyvinvointialueiden kannustimia niin, että ambulanssikuljetusten sijaan asiakkaita voidaan pyrkiä ohjaamaan aiempaa enemmän esimerkiksi Kela-korvattavien taksikyytien käyttöön.
Vaikutusarvioinnissa ei oteta huomioon, että ensihoitoon sisältymättömien ambulanssikyytien osalta järjestämisvastuun siirto hyvinvointialueelle voi johtaa uudenlaisiin hankintamenettelyihin. Tällä hetkellä Kela ei valikoi palveluntuottajia kilpailutuksen perusteella, vaan potilas valitsee palveluntuottajan ja Kela korvaa kustannuksia korvaustaksan perusteella. Jos hyvinvointialueet päätyvät kilpailuttamaan nämä kyydit, on myös mahdollista, että kyytien kustannukset laskevat lisääntyneen kilpailun takia.