Lausunto ympäristöministeriölle 30.5.2025
Diaarinumero KKV/568/03.02/2025
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi jätelain muuttamisesta
Ympäristöministeriö on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa luonnoksesta jätelain muuttamisesta. Esityksellä tavoitellaan eräiden kertakäyttöisten muovituotteiden tuottajien velvoitteiden selkeyttämistä koskien tuotteiden jätehuolto- ja siivoustoimien kustannuksia.
Laki jätelain muuttamisesta
6 § Muut määritelmät
Nikotiinipussilla ei ole aiemmin ollut määritelmää jätelaissa, ja se on tarpeellinen lakiehdotuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Määritelmän on oltava yhtenevä tupakkalain kanssa.
48 § Tuottajavastuunpiiriin kuuluvat tuotteet ja tuottajat
Nikotiinipussin tuottajan määritteleminen ja tuottajavastuun ulottaminen nikotiinipusseihin ja niiden tuottajiin on perusteltua, ja tuotteet rinnastuvat hyvin jo listalla oleviin tuotteisiin.
48 a § Eräiden kertakäyttöisten muovituotteiden tuottajan kustannusvastuu
Nikotiinipussien tuottajien tuottajavastuun rajaaminen siten, että vastuu koskee kuntien toteuttaman jätehuollon kustannuksista vastaamista mutta ei jätehuollon järjestämistä, on hyvä ratkaisu. Päällekkäistä jätehuollon järjestämistä tulee välttää sekä pyrkiä vastuiden selkeään jakamiseen ja kustannustehokkuuteen.
48 b § Tuottajan kustannusvastuu tietyistä kuntien toteuttamista jätehuolto- ja siivoustoimista
Tuottajien kunnille maksaman korvauksen perustuminen kunnan asukaslukuun on yksinkertaistava laskutapa, jonka todellinen kustannusvastaavuus voi olla kyseenalainen. Asukaskohtainen jätehuolto- ja siivouskustannus on todennäköisesti korkeampi harvaan asutulla alueella kuin tiheästi asutulla alueella.
48 d § Tuottajien kunnille maksaman korvauksen jakaminen tuoteryhmien ja tuottajien kesken
Ei lausuttavaa
48 e § Valtioneuvoston asetus tuottajien kunnille maksamien korvausten laskentaperusteista
Ei lausuttavaa
48 f § Korvausmenettely
Ei lausuttavaa
48 g § Kunnan selvitys toteutetuista jätehuolto- ja siivoustoimista
Kunnan oikeutus korvauksen saamiseen edellyttäisi 48 f §:n mukaista ilmoitusta maksutiedoista sekä selvitystä toteutetuista jätehuolto- ja siivoustoimista. KKV pitää hyvänä, että kunta on velvoitettu tekemään selvityksen. Jo selvityksentekovelvollisuus voi lisätä selvitettäviä toimia, tiedotusta ja neuvontaa.
48 i § Kunnan velvollisuudet tupakkatuotteista ja nikotiinipusseista aiheutuvan roskaantumisen ennalta ehkäisemisessä
Ei lausuttavaa
51 § Tuottajan tiedotus- ja neuvontavelvollisuus
Ei lausuttavaa
Voimaantulo
Ei lausuttavaa
Valtioneuvoston asetus eräiden muovituotteiden tuottajien kunnille vuosilta 2026–2028 maksamien korvausten laskentaperusteista
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV pitää hyvänä, että tuottajien kunnille maksettavaksi määrättävien korvausten laskentaperusteista säädetään erillisellä asetuksella. Kuten edellä kohdassa 48 b § on todettu, kunnan asukasmäärään perustuva korvausten kohdentaminen ei ole kovin täsmällistä. Asukastiheyden lisäksi myös esimerkiksi vesistöjen ja rantojen määrä voivat vaikuttaa tupakkajätteelle tarvittavien keräysastioiden määrään. KKV:llä ei kuitenkaan ole esittää arviota siitä, kuinka merkittävästä epätäsmällisyydestä on kyse ja vaikuttaako se tosiasiassa kuntien kannustimiin riittävästi lisätä kyseessä olevien tuotteiden jätehuoltoa.
Korvausjärjestelmästä puuttuu jätehuollon järjestämisen kustannustehokkuuteen kannustava elementti. Korvausvastuussa olevilla muovituotteiden tuottajilla ei ole minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta siihen, miten kunnat järjestävät niille kuuluvat toimet ja tehtävät.
Muut kommentit
Ei lausuttavaa