Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi jätelain muuttamisesta

Lausunto ympäristöministeriölle 30.5.2025

Diaarinumero KKV/568/03.02/2025

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi jätelain muuttamisesta

Ympäristöministeriö on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa luonnoksesta jätelain muuttamisesta. Esityksellä tavoitellaan eräiden kertakäyttöisten muovituotteiden tuottajien velvoitteiden selkeyttämistä koskien tuotteiden jätehuolto- ja siivoustoimien kustannuksia.

Laki jätelain muuttamisesta

6 § Muut määritelmät

Nikotiinipussilla ei ole aiemmin ollut määritelmää jätelaissa, ja se on tarpeellinen lakiehdotuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Määritelmän on oltava yhtenevä tupakkalain kanssa.

48 § Tuottajavastuunpiiriin kuuluvat tuotteet ja tuottajat

Nikotiinipussin tuottajan määritteleminen ja tuottajavastuun ulottaminen nikotiinipusseihin ja niiden tuottajiin on perusteltua, ja tuotteet rinnastuvat hyvin jo listalla oleviin tuotteisiin.

48 a § Eräiden kertakäyttöisten muovituotteiden tuottajan kustannusvastuu

Nikotiinipussien tuottajien tuottajavastuun rajaaminen siten, että vastuu koskee kuntien toteuttaman jätehuollon kustannuksista vastaamista mutta ei jätehuollon järjestämistä, on hyvä ratkaisu. Päällekkäistä jätehuollon järjestämistä tulee välttää sekä pyrkiä vastuiden selkeään jakamiseen ja kustannustehokkuuteen.

48 b § Tuottajan kustannusvastuu tietyistä kuntien toteuttamista jätehuolto- ja siivoustoimista

Tuottajien kunnille maksaman korvauksen perustuminen kunnan asukaslukuun on yksinkertaistava laskutapa, jonka todellinen kustannusvastaavuus voi olla kyseenalainen. Asukaskohtainen jätehuolto- ja siivouskustannus on todennäköisesti korkeampi harvaan asutulla alueella kuin tiheästi asutulla alueella.

48 d § Tuottajien kunnille maksaman korvauksen jakaminen tuoteryhmien ja tuottajien kesken

Ei lausuttavaa

48 e § Valtioneuvoston asetus tuottajien kunnille maksamien korvausten laskentaperusteista

Ei lausuttavaa

48 f § Korvausmenettely

Ei lausuttavaa

48 g § Kunnan selvitys toteutetuista jätehuolto- ja siivoustoimista

Kunnan oikeutus korvauksen saamiseen edellyttäisi 48 f §:n mukaista ilmoitusta maksutiedoista sekä selvitystä toteutetuista jätehuolto- ja siivoustoimista. KKV pitää hyvänä, että kunta on velvoitettu tekemään selvityksen. Jo selvityksentekovelvollisuus voi lisätä selvitettäviä toimia, tiedotusta ja neuvontaa.

48 i § Kunnan velvollisuudet tupakkatuotteista ja nikotiinipusseista aiheutuvan roskaantumisen ennalta ehkäisemisessä

Ei lausuttavaa

51 § Tuottajan tiedotus- ja neuvontavelvollisuus

Ei lausuttavaa

Voimaantulo

Ei lausuttavaa

Valtioneuvoston asetus eräiden muovituotteiden tuottajien kunnille vuosilta 2026–2028 maksamien korvausten laskentaperusteista

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV pitää hyvänä, että tuottajien kunnille maksettavaksi määrättävien korvausten laskentaperusteista säädetään erillisellä asetuksella. Kuten edellä kohdassa 48 b § on todettu, kunnan asukasmäärään perustuva korvausten kohdentaminen ei ole kovin täsmällistä. Asukastiheyden lisäksi myös esimerkiksi vesistöjen ja rantojen määrä voivat vaikuttaa tupakkajätteelle tarvittavien keräysastioiden määrään. KKV:llä ei kuitenkaan ole esittää arviota siitä, kuinka merkittävästä epätäsmällisyydestä on kyse ja vaikuttaako se tosiasiassa kuntien kannustimiin riittävästi lisätä kyseessä olevien tuotteiden jätehuoltoa.

Korvausjärjestelmästä puuttuu jätehuollon järjestämisen kustannustehokkuuteen kannustava elementti. Korvausvastuussa olevilla muovituotteiden tuottajilla ei ole minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta siihen, miten kunnat järjestävät niille kuuluvat toimet ja tehtävät.

Muut kommentit

Ei lausuttavaa