Lausunto valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2026 sekä valtioneuvoston asetuksesta koskien aikatauluja

Lausunto valtiovarainministeriölle 9.5.2025

Diaarinumero KKV/477/03.02/2025

Lausunto valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2026 sekä valtioneuvoston asetuksesta koskien aikatauluja (VN/5401/2025 )

 

Palveluluokkatäsmennykset

Medianvapausasetuksen mukainen tietosisältö (KKYTT)

VN asetus kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta

Muut muutokset

KKV:n valvonta- ja tutkimustyön kannalta olennaisia raportointikokonaisuuksia ovat kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvan taloudellisen toiminnan raportointikokonaisuus (KKLMY) sekä hankintalain 15 §:n mukaisten sidosyksikköjen raportointi (TOLTA). Tilikauden 2026 raportointiin esitettävät muutokset (liite 5) eivät näytä kohdistuvan näiden raportointikokonaisuuksien sisältöihin.

Kysymys rahoitustuottojen ja kulujen raportoinnista. Miten näette sen, että rahoitustuotot ja -kulut tuotaisiin vapaaehtoisesti raportoitaviksi soluiksi KKTPP-raportointiin? Aiheuttaisiko tämä ongelmia vai selkeyttäisikö se raportointia ja täsmäyttämistä?

Yleiset kommentit

KKV pitää myönteisenä, että kunnan ja kuntayhtymän kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuva taloudellinen toiminta (KKLMY) sekä hankintalain 15 §:n mukaisten sidosyksikköjen raportointikokonaisuus (TOLTA) sisältyvät valtiovarainministeriön asetusluonnoksissa edellytettyihin raportointikokonaisuuksiin myös tilikauden 2026 osalta. Raportoituja tietoja hyödynnetään KKV:n julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan tasapuolisten kilpailuedellytysten ja julkisten hankintojen valvontatehtävässä sekä KKV:n tutkimus- ja vaikutusarviointitoiminnassa. Raportoituja tietoja voidaan hyödyntää myös laajemmin tilastointi- ja tutkimustoiminnassa sekä yhteiskunnallisen päätöksenteon tukena. Sidosyksikkötietojen raportointia voidaan pitää tarpeellisena myös kansallisen julkisten hankintojen tietovarannon kehittämiseen ja ostolaskudatan julkistamiseen liittyvien tavoitteiden kannalta.

Valtiovarainministeriön asetusluonnoksessa ja sen liitteissä esitetyt tietovarantoon raportoitavat tietosisällöt ovat kuitenkin suppeampia kuin kilpailulain 30 d §:n edellyttämät ja siten kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätöksissä esitetyt kilpailullisen toiminnan tiedot. Tilinpäätöstietojen sekä raportoitujen tietojen yhdenmukaisuuden edistämiseksi KKV pitää tärkeänä, että raportointimallien kehittämistä jatketaan vaiheittain pidemmällä aikavälillä.

Tietovaranto ei myöskään nykyisellään mahdollista kokonaiskuvan muodostamista julkisen sektorin kilpailutilanteessa markkinoilla harjoittamasta taloudellisesta toiminnasta. Kokonaiskuvan muodostamiseksi olisi myönteistä, jos myös kuntien ja kuntayhtymien määräysvallassa olevien yhtiöiden kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvan taloudellisen toiminnan tiedot olisivat keskitetysti saatavilla. Sama tietotarve on luonnollisesti olemassa myös valtion ja sen määräysvallassa olevien yhtiöiden kilpailutilanteessa markkinoilla harjoittaman toiminnan osalta.

Kokonaiskuvan muodostaminen julkisen sektorin harjoittamasta kilpailullisesta toiminnasta edistäisi pääministeri Orpon hallitusohjelmassa esitettyä tavoitetta vahvistaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kilpailuneutraliteettivalvontaa sekä mahdollisuuksia valvoa julkisen sektorin kilpailua rajoittavaa toimintaa. Myös työ- ja elinkeinoministeriön julkaisussa (TEM 2025:14 Kilpailulain kilpailuneutraliteettisääntelyn toimivuuden ja täytäntöönpanon arviointi) on tuotu esiin tarve kokonaiskuvan kattavalle tiedolle.

Myös sidosyksikköraportoinnin ja sen ohjeistuksen kehittäminen on jatkossa tärkeää, jotta raportointikokonaisuus täyttää sille asetetun tavoitteen siitä, että kaikki kunnan ja kuntayhtymän sidosyksiköt tulevat raportoiduksi TOLT-kokonaisuudessa. KKV:n näkemyksen mukaan on kuitenkin tarkoituksenmukaista, että sidosyksikköraportoinnin kehittäminen toteutetaan vaiheittain raportoinnin tuottaman tiedon ja saatujen käyttökokemusten perusteella.

KKV toimii jatkossakin mielellään yhteistyössä valtiovarainministeriön sekä muiden sidosryhmien kanssa talousraportoinnin kehittämiseksi.