Bussikartelliasiaan päätös – korkein hallinto-oikeus korotti seuraamusmaksuja

Korkein hallinto-oikeus on määrännyt noin 9 miljoonan euron seuraamusmaksut bussikartelliasiassa. KHO:n mukaan osapuolet ovat suunnitelmallisesti estäneet bussimarkkinoiden avautumista kilpailulle ja kartellista on aiheutunut haittaa kuluttajille. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tyytyväinen päätökseen, mutta pitää tärkeänä, että Suomeen saadaan sakkosuuntaviivat.

KKV teki tammikuussa 2016 markkinaoikeudelle esityksen yhteensä yli 30 miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi linja-autoyhtiöille*), Linja-autoliitolle ja Matkahuollolle. Yritykset pyrkivät yhteisymmärryksessä estämään markkinoiden avautumista ja uusien kilpailijoiden markkinoille pääsyä. Kartellin osapuolet sulkivat uudet reittiliikennelupavuorot Matkahuollon aikataulu- ja lipunmyyntipalvelujen sekä pakettien kuljetuspalvelujen ulkopuolelle.

Markkinaoikeus katsoi joulukuussa 2017 antamassaan päätöksessä, että linja-autoyhtiöt, Linja-autoliitto ja Matkahuolto olivat syyllistyneet kartelliin ja määräsi kunkin niistä maksamaan seuraamusmaksuna 100 000 euroa kielletystä kilpailun rajoittamisesta. KKV ei pitänyt seuraamusmaksuja riittävinä ja valitti päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Korkein hallinto-oikeus toteaa tänään 20.8.2019 antamassaan päätöksessä, että kilpailunrikkomuksella on suunnitelmallisesti estetty ja viivästytetty bussimarkkinoiden avautumista kilpailulle. KHO:n mukaan menettelyä voidaan pitää erityisen haitallisena ja vakavana rikkomuksena. Kartelli on aiheuttanut haittaa kuluttajille heikentyneenä hinta- ja laatukilpailuna.

Korkein hallinto-oikeus määräsi seuraamusmaksuja yhteensä 8,9 miljoonaa euroa, jotka jakautuivat seuraavasti: Matkahuolto 4 300 000 euroa, Länsilinjat 100 000 euroa, Pohjolan Matka 300 000 euroa, Pohjolan Liikenne/VR 300 000 euroa, Koiviston Auto 2 300 000 euroa, Vainion Liikenne 500 000 euroa, Savonlinja (Savonlinja Oy, Linja-Karjala Oy ja Vauhti-Vaunu Oy, Autolinjat Oy, Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy ja SL-Autoyhtymä Oy) 400 000 euroa, Väinö Paunu 600 000 euroa ja Linja-autoliitto 100 000 euroa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että korkein hallinto-oikeus on korottanut seuraamusmaksuja ja todennut vakavan, pitkäkestoisen kilpailunrajoituksen. Päätös osoittaa kuitenkin myös, että lainsäädäntö ei vielä tällä hetkellä mahdollista riittävän korkeaa seuraamusmaksutasoa suhteessa kartellien vahingollisuuteen eikä se ehkäise kartelleja riittävästi. Suomeen olisi syytä saada komissiollakin käytössä olevat sakkosuuntaviivat, jotka asettaisivat seuraamusmaksutason riittävän korkealle tasolle. Kartellit ovat aina erittäin vahingollisia kuluttajille ja kansantaloudelle. Kiinnijäämisriskin ja sakkotason on oltava niin korkeita, että kartellitoimintaan ei kannata ryhtyä, sanoo KKV:n pääjohtaja Kirsi Leivo.

*)

• J. Vainion Liikenne Oy
  • Koiviston Auto -Yhtymä (Jyväskylän Liikenne Oy, Koiviston Auto Oy, Koskilinjat Oy, Kuopion Liikenne Oy, Porvoon Liikenne Oy – Borgå Trafik Ab, Satakunnan Liikenne Oy ja Metsäpietilä Oy)
  • Länsilinjat Oy