KKV esittää 38 miljoonan euron seuraamusmaksuja kartellista 7 linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitolle ja Matkahuollolle

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on tänään toimittanut markkinaoikeudelle esityksen yhteensä 38 miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi seitsemälle*) alan keskeiselle linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitto ry:lle ja Oy Matkahuolto Ab:lle. Samalla virasto on antanut päätöksen, jossa se määrää Matkahuollon lopettamaan kilpailunvastaisen toiminnan linja-autoyhtiöiden poissulkemiseksi markkinoilta.

KKV:n selvitykset osoittavat, että linja-autoalan keskeiset toimijat ovat syyllistyneet kartelliin. Kielletty menettely alkoi viimeistään syksyllä 2008 ja jatkuu osin edelleen. KKV alkoi selvittää asiaa alun perin yhdessä Lounais-Suomen aluehallintoviraston kanssa sinne tulleen toimenpidepyynnön perusteella.

Asian taustalla on 3.12.2009 voimaan tullut lainmuutos, jonka tarkoituksena oli avata linja-autoliikenteen markkinat kilpailulle. Alan keskeiset toimijat pyrkivät yhteisymmärryksessä estämään markkinoiden avautumista ja uusien kilpailijoiden markkinoille pääsyä. Käytännössä osapuolet sopivat Linja-autoliiton piirissä keskinäisen kilpailun rajoittamisesta ja estivät kilpailevien reittiliikennelupavuorojen pääsyn Matkahuollon matka- ja pakettipalveluihin. Virasto katsoo, että menettelyssä on kyse vakavasta kilpailulain sekä Euroopan unionin kilpailusäännösten vastaisesta kilpailurikkomuksesta.

Kartellin toimenpiteiden kohteiksi joutuneille liikennöitsijöille aiheutui vahinkoa siitä, etteivät kuluttajat löytäneet vuoroja Matkahuollon aikataulu- ja asemapalveluista, eivätkä voineet ostaa niihin Matkahuollosta lippuja. Liikennöitsijät eivät myöskään saaneet vuoroilleen liiketoiminnan kannalta keskeistä Matkahuollon paketinkuljetusoikeutta.

Kartellien seurauksena asiakkaiden valinnanmahdollisuudet pienenevät ja ne päätyvät maksamaan korkeampia hintoja aitoon kilpailutilanteeseen verrattuna. Seuraamusmaksun määrässä on otettu huomioon rikkomuksen laatu, laajuus, moitittavuuden aste ja kestoaika. Lisäksi KKV on huomioinut sen, että Linja-autoliitolle on aikaisemmin määrätty seuraamusmaksu kilpailurikkomuksesta.

Seuraamusmaksujen tarkoitus on varmistaa se, että kartellitoiminta ei muodostu kannattavaksi, että laittomalla toiminnalla saadut hyödyt poistuvat ja että toimintaan osallistuneet saavat rangaistuksen. Tavoitteena on myös, että seuraamusmaksu toimii pelotteena, joka ehkäisee kartellien syntymistä, niiden jatkamista tai uusimista.

*)

• J. Vainion Liikenne Oy
  • Koiviston Auto -Yhtymä (Jyväskylän Liikenne Oy, Koiviston Auto Oy, Koskilinjat Oy, Kuopion Liikenne Oy, Porvoon Liikenne Oy – Borgå Trafik Ab, Satakunnan Liikenne Oy ja Metsäpietilä Oy)
  • Länsilinjat Oy