Deturin konkurssi – KKV selvittää kuluttajien korvaushakemuksiin liittyviä yksityiskohtia

Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu Ruotsin Kammarkollegietille vakuus, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) saa tänään iltapäivällä Kammarkollegietilta lisätietoa korvauksiin liittyvistä yksityiskohdista ja valmistelee sen jälkeen kuluttajille toimintaohjeet ja korvaushakemuslomakkeen täyttöohjeet.

Kammarkollegiet on laatinut Deturin asiakkaille korvaushakemuslomakkeen, joka on saatavilla vain ruotsiksi ja englanniksi. Kammarkollegietin kanssa voi myös asioida ainoastaan näillä kielillä. KKV selvittää tänään iltapäivällä Kammarkollegietilta korvauksiin liittyviä avoinna olevia asioita, jotta pystyy ohjeistamaan kuluttajia mahdollisimman hyvin. Lisäksi virasto laatii korvaushakemuslomakkeisiin suomenkieliset täyttöohjeet.

Kuluttajien kannattaa odottaa toimintaohjeita ja korvaushakemuksen täyttöohjeita, jotka pyritään julkaisemaan keskiviikkona. Määräaika korvaushakemusten jättämiselle ei ole vielä selvinnyt, mutta se ei ole umpeutumassa lähipäivinä, joten välitöntä riskiä korvausten menettämisestä ei ole.

Kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus eivät pysty auttamaan tilanteessa tässä vaiheessa, joten niihin ei kannata olla yhteydessä.