Eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset: verkkokauppa-alusta SHEINin toimintatavat lainvastaisia

Euroopan kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC-network) on 26.5.2025 pyytänyt kiinalaiselta verkkokauppa-alusta SHEINiltä selvitystä toimintatavoista, joiden epäillään rikkovan EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä.

Kuluttajaviranomaisten verkosto epäilee SHEINin rikkovan kuluttajien laillisia oikeuksia muun muassa seuraavilla tavoilla.

  • Valheelliset tarjoukset: kuluttajille uskotellaan tuotteiden olevan tarjouksessa, vaikka näin ei ole. Esitetyt hinnanalennukset eivät perustu todellisiin, verkkokaupan aiempiin hintoihin.
  • Painostus ostamiseen: kuluttajille uskotellaan, että tietty tuote on tarjolla vain tietyn ajan tai että se on loppumassa pian.
  • Puuttuvat, virheelliset ja harhaanjohtavat tiedot: kuluttajille ei anneta oikeaa tietoa heidän laillisista oikeuksistaan palauttaa tavaroita ja saada hyvityksiä. Palautuksia ja hyvityksiä jätetään käsittelemättä.
  • Harhaanjohtavat tuotemerkinnät: kuluttajille uskotellaan tuotemerkinnöillä, että tuote tarjoaa jotain erityistä, vaikka kyseessä on lakisääteinen tuotteelta vaadittu ominaisuus.
  • Harhaanjohtavat kestävyysväitteet: kuluttajille annetaan vääriä tai harhaanjohtavia tietoja tuotteiden vastuullisuudesta.
  • Piilotetut yhteystiedot: kuluttajille ei tarjota helppoa yhteydenottotapaa kysymysten esittämiseen tai valitusten tekemiseen.

Lisäksi kuluttajaviranomaisten verkosto on pyytänyt SHEINiltä tietoja arvioidakseen täyttääkö se vaatimukset EU:n kuluttajansuojalainsäädännön muiden velvoitteiden osalta. Esimerkiksi miten verkkokauppa-alusta varmistaa, että tuoteluokituksia, arvosteluja ja arviointeja ei esitetä kuluttajille harhaanjohtavalla tavalla tai mitä tietoa kuluttajat saavat ostaessaan toiselta myyjältä alustalla.

Suomesta kuluttaja-asiamies on mukana verkoston tutkinnassa, jota vetävät Belgian, Ranskan, Irlannin ja Alankomaiden kuluttajaviranomaiset yhdessä komission kanssa. SHEINillä on kuukausi aikaa kertoa, miten se aikoo korjata havaitut ongelmat.

”Suomalaiset kuluttajat tilaavat paljon tuotteita kiinalaisilta verkkokauppa-alustoilta, joiden toimintatavat ovat monesti lainvastaisia. Ongelmiin on tärkeä puuttua yhteisvoimin.”

Johtaja Miina Ojajärvi