Hankintayksiköille tarjolla tietoa kartellien ehkäisyyn

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kokemusten mukaan kartelleja näkyy myös julkisissa tarjouskilpailuissa. Virasto on vuosien ajan jakanut hankintayksiköille eri tavoin tietoa kartellien havaitsemisesta ja välttämisestä. Samaa tarkoitusta palvelee OECD:n ja Unkarin kilpailuviranomaisen GVH:n vastikään hankintayksiköiden tueksi julkaistu video.

Tarjouskartelleissa tarjouskilpailun osallistujat tekevät yhteistyötä, jonka tavoitteena on nostaa hintoja ja kasvattaa omia tuottoja. Kartellien aiheuttamat hintojen korotukset voivat olla kymmeniä prosentteja verrattuna kilpailtuun hintatasoon. Lisäksi kartellit rajoittavat tavaroiden ja palvelujen tuotantoa ja vähentävät asiakkaille tarjolla olevia vaihtoehtoja.

KKV on vuosien varrella kouluttanut hankintayksiköitä siitä, miten tarjouskartelleja voi tunnistaa ja ehkäistä. Virasto julkaisi myös vuonna 2018 muistilistan, jota noudattamalla hankintayksiköt voivat pienentää riskiä tarjouskartellista.

OECD ja Unkarin kilpailuviranomainen GVH ovat vastikään tehneet yhdessä videon, jossa avataan tarjouskartelleja julkisissa hankinnoissa. Video on osa sarjaa, jossa lyhyillä videoilla pyritään avaamaan keskeisiä kilpailupolitiikkaan liittyviä kysymyksiä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Ruotsin kilpailuviranomainen Konkurrensverket ovat toimittaneet videoon suomen- ja ruotsinkieliset tekstitykset, jotka ovat valittavissa videon kielivalikosta.

Ohita upotettu sisältö

Video Bid rigging and competition policy explained in 7 minutes