Huonekaluliike Sisuste Peltoniemen asiakkaat vaikeuksissa – harkitse, ennen kuin tilaat

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan on tullut paljon yhteydenottoja huonekaluliike Sisuste-Peltoniemi Oy:stä, joka myy muun muassa kalliita sänkyjä. Kuluttajien ilmoitusten mukaan yrityksen toimitukset viivästyvät säännönmukaisesti, sovittuja hyvityksiä ei makseta ja asiakaspalvelun toiminnassa on puutteita.

Kuluttajaneuvonta on vastaanottanut tänä vuonna Sisuste Peltoniemestä lähes 300 kuluttajavalitusta, joka on poikkeuksellisen suuri määrä huonekalualan toimijalle. Yhteydenottoja on lisäksi tullut Sisuste Peltoniemeen läheisesti liittyvästä Vita Talalay Finland Oy:stä, jonka Freya Beds -sänkyjä Sisuste Peltoniemi markkinoi ja myy.

Ilmoitusten perusteella Sisuste Peltoniemestä tilattujen tuotteiden toimitukset ovat viivästyneet merkittävästi sovitusta. Kuluttajat ovat usein maksaneet tuotteet jo tilaushetkellä kokonaan tai osittain, mutta niitä ei kuukausien odottelun ja uusien toimitusaikalupausten jälkeen ole heille toimitettu. Peruutetuista tilauksista ei ole palautettu rahoja tai rahojen palautuksissa on kestänyt huomattavan pitkään. Kuluttajien on lisäksi ollut vaikea saada ongelmia selvitettyä yrityksen asiakaspalvelun kanssa. Myös kuluttajaneuvonnalla on ollut hankaluuksia saada yhteyttä yritykseen.

Sisuste Peltoniemi markkinoi edelleen näkyvästi tuotteitaan muun muassa erilaisilla rajoitettujen erien kampanjoilla, joissa kehotetaan kuluttajia tekemään ostopäätös nopeasti. Kuluttajaneuvonta kehottaa huonekaluostoksia suunnittelevia kuluttajia ottamaan huomioon havaitut ongelmat ja harkitsemaan ostoksiaan.

Viivästys on sopimusrikkomus

Tavara on toimitettava kuluttajalle sovittuna ajankohtana. Jos myyjä on sopinut tavaralle toimitusajan kuluttajan kanssa, myyjän on noudatettava tätä toimitusaikaa. Jos tavaran toimitusajasta ei ole nimenomaisesti sovittu, kuluttajan pitää saada tavara ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä.

Jos tavaran luovutus viivästyy, kuluttajalla on oikeus pidättyä maksusta ja vaatia, että myyjä toimittaa tavaran. Jos tuotetta ei toimiteta kohtuullisessa lisäajassa, voi vaatia kaupan purkua ja rahoja takaisin. Jos ostos on rahoitettu luottosopimuksella, voi rahanpalautusvaatimuksen halutessaan esittää myös luottoyhtiölle.  Kuluttajalla voi myös olla oikeus korvaukseen viivästyksen hänelle aiheuttamista vahingoista.

Toimintaohjeet kuluttajille

Jos tilaat huonekalun, joka toimitetaan vasta myöhemmin:

• Vaadi tilaukseen tieto toimitusajankohdasta.
  • Jos sinulta vaaditaan ennakkomaksua, älä maksa koko hintaa etukäteen.
  • Maksa ostos luottokortilla tai luottosopimuksella.

Toimi näin, jos Sisuste Peltoniemestä tilaamasi huonekalun toimitus on viivästynyt:

• Tee asiasta ensin kirjallinen reklamaatio myyjälle ja/tai luotonantajalle, esimerkiksi KKV:n reklamaatioapurilla.
  • Anna myyjälle kohtuullinen lisäaika tuotteen toimittamiseksi. Voit ilmoittaa myyjälle päivämäärän, johon mennessä tuote pitää viimeistään sinulle toimittaa.
  • Tuotteen hintaa ei tarvitse maksaa ennen kuin olet saanut tilaamasi tuotteen.
  • Jos olet sopinut tuotteen maksamisesta luotolla useassa erässä, voit vaatia luotonantajalta maksujen jäädyttämistä siihen saakka, kunnes olet saanut tuotteen.
  • Jos et edelleenkään saa tuotetta, voit vaatia kaupan purkua ja rahoja takaisin.
  • Voit vaatia vahingonkorvausta, jos viivästyksestä aiheutui sinulle taloudellista vahinkoa.