Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) arvion mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueen menettely ikäihmisten palveluasumisen hankinnoissa oli hankintalain vastaista, sillä suorahankinnan edellytyksiä ei arvioitu yksilöllisesti.
Pirkanmaan hyvinvointialue teki vuoden 2025 alussa viisi hankintapäätöstä ikäihmisten palveluasumisen suorahankinnoista. Hyvinvointialue hankki ilman kilpailutusta palveluasumista yli 900 ikäihmiselle. Suorahankinnat rajautuivat palveluasumisen yksiköissä jo entuudestaan asiakkaina olevien ikäihmisten palveluasumiseen vuodelle 2025. Hankintojen laskennallinen kokonaisarvo koko vuodelle oli yhteensä yli 53 miljoonaa euroa.
Hyvinvointialue oli aiemmin irtisanonut ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen voimassa olevat sopimukset ja näihin sopimuksiin perustuvat asiakaskohtaiset sopimukset päättymään vuoden 2024 loppuun. Hyvinvointialue päätti irtisanoa olemassa olevat sopimukset uuden ikäihmisten palveluasumista koskevan hankinnan käynnistämisen yhteydessä.
Hyvinvointialueen mukaan suorahankinnoilla pyrittiin turvaamaan asiakkaiden palveluasumisen jatkuvuus. Hyvinvointialue perusteli suorahankintoja hankintalain sosiaali- ja terveyspalveluita koskevalla poikkeussäännöksellä. Lain mukaan suorahankinnan voi tehdä yksittäisissä tapauksissa sosiaali- ja terveyspalveluiden hankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.
KKV:n arvion mukaan menettely oli hankintalain vastaista, sillä suorahankinnan edellytyksiä ei arvioitu yksilöllisesti.
”Koska hankintalain mukaan suorahankinta hoitosuhteen turvaamiseksi on mahdollista vain yksittäistapauksissa, olisi suorahankinnan käyttöedellytyksiin liittyvä arviointi pitänyt tehdä kunkin suorahankinnan piirissä olevan asiakkaan kohdalla erikseen.”
KKV antoi Pirkanmaan hyvinvointialueelle huomautuksen.
Virasto arvioi hyvinvointialueen suorahankintoihin liittyvää menettelyä kokonaisuutena. Suorahankintojen kokonaisarvo oli erittäin merkittävä, ja KKV:llä olisi ollut viraston oman arvion mukaan mahdollisuus tehdä asiassa myös seuraamuksia koskeva esitys markkinaoikeudelle.
Kokonaisarviossa kuitenkin huomioitiin, että suorahankinnoissa ei viraston arvion mukaan ollut kyse hankintalainsäädännöstä täysin piittaamattomasta menettelystä. Ennen suorahankintoja hyvinvointialue oli pyrkinyt järjestämään palvelut hankintalain mukaisessa menettelyssä. Virasto pitää uskottavana myös sitä hyvinvointialueen väitettä, että hankintojen toteutunut kokonaisarvo tulee jäämään pienemmäksi kuin hankintalain mukaisesti suorahankinnoille laskettu ennakoitu arvo.