KKV selvittää tarkemmin Bewin ja Jackon Holdingin välistä yrityskauppaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) aloittaa jatkokäsittelyn yrityskaupassa, jossa BEWI ASA hankkii Jackon Holding AS:n.

Bewi ja Jackon ovat norjalaisia, kansainvälisesti toimivia teollisuuskonserneja, jotka valmistavat ja myyvät eriste-, pakkaus- ja komponenttituotteita pääasiassa EPS-, XPS- ja EPP-materiaaleista. Osapuolten toiminta kattaa koko tuotantoketjun raaka-aineiden valmistuksesta ja myynnistä lopputuotteiden valmistukseen ja myyntiin.

KKV:n alustavan tarkastelun perusteella yrityskauppa saattaa aiheuttaa haitallisia kilpailuvaikutuksia EPS-eristeiden markkinoilla Suomessa. Osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet nousevat korkeiksi etenkin EPS-lämpöeristeiden ja -routaeristeiden markkinoilla.

KKV pitää tarpeellisena jatkaa yrityskaupan kilpailuvaikutusten selvittämistä. Jatkokäsittelyssä tutkitaan, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. KKV voi jatkokäsittelyssä hyväksyä yrityskaupan sellaisenaan, määrätä ehtoja sen hyväksymiselle tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan. Jatkokäsittely voi kestää enintään 69 työpäivää. Markkinaoikeus voi pidentää jatkokäsittelyaikaa korkeintaan 46 työpäivällä.

Yrityskauppa on ilmoitettu myös Ruotsin ja Norjan kilpailuviranomaisille, jotka ovat siirtäneet asian jatkokäsittelyyn.

KKV:n antamaan päätökseen sisältyy osapuolten liikesalaisuuksia. Päätös voidaan julkaista vasta sen jälkeen, kun liikesalaisuudet on poistettu.

Lisätietoja:

Juuli Broms