Korkein hallinto-oikeus vahvisti 8.10.2025 antamassaan ratkaisussa, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Sarastia Oy:ltä tekemä suorahankinta oli lainvastainen, sillä Sarastia ei ollut hyvinvointialueen sidosyksikkö.
“Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu vahvistaa, että sidosyksikköhankintoja ei voi tehdä kilpailuttamisen välttämiseksi tilanteissa, joissa todellista määräysvaltaa ei ole.”
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue hankki vuonna 2022 henkilöstöhallinnon palvelut ja niihin kuuluvat järjestelmät suorahankintana Sarastialta. Noin 9,3 miljoonan euron arvoinen hankinta tehtiin sidosyksikköhankintana eli in-house-hankintana ilman kilpailutusta. Hyvinvointialue omisti hankintahetkellä 0,04 prosentin osuuden Sarastian osakekannasta.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esitti toukokuussa 2023 markkinaoikeudelle, että se määrää hankinnan sopimuskauden päättymään ennenaikaisesti, sillä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ei ollut määräysvaltaa Sarastiassa. Sarastia ei siten ollut viraston arvion mukaan hyvinvointialueen sidosyksikkö, jolta saisi hankkia palveluja kilpailuttamatta. Lisäksi KKV esitti 1 000 euron seuraamusmaksun määräämistä.
Markkinaoikeus katsoi ratkaisussaan KKV:n tavoin, että Sarastia ei ollut hyvinvointialueen sidosyksikkö, jolta palveluja voisi ostaa kilpailuttamatta. Hyvinvointialue valitti ratkaisusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka antoi nyt lopullisen ratkaisun asiassa.
Korkein hallinto-oikeus vahvisti markkinaoikeuden tulkinnan määräysvallasta ja sidosyksikköasemasta. Korkein hallinto-oikeus ei myöntänyt hyvinvointialueelle valituslupaa markkinaoikeuden määräämää hankinnan sopimuskauden lyhentämistä koskien. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi hyvinvointialueen seuraamusmaksun kumoamista ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevat vaatimukset.
Hyvinvointialueen tulee maksaa KKV:n esittämä 1 000 euron seuraamusmaksu. Seuraamusmaksun määrää esitettäessä huomioitiin, että oikeustila oli aiemmin epäselvä osalle hyvinvointialueista ja kunnista.
Hyvinvointialueen on kilpailutettava henkilöstöhallinnon palveluiden hankinta viimeistään 12 kuukauden kuluttua markkinaoikeuden päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Hyvinvointialueella on siten nyt KHO:n päätöksenantopäivästä lukien vuosi aikaa kilpailuttaa palvelut.
”Olemme tyytyväisiä korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuun, joka selkeyttää in-house-hankintojen oikeustilaa. Kaikkien hankintayksiköiden tulee huomioida ratkaisu omassa toiminnassaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto seuraa jatkossakin tarkasti, että sidosyksikköhankintoja tehdään vain kriteerien täyttyessä ja puuttuu tarvittaessa lainvastaisiin hankintoihin.”
Hankintalakiin valmistellaan parhaillaan muutoksia ja sidosyksikköhankintoihin esitetään 10 prosentin omistusosuusvaatimusta. KKV muistuttaa, että valmisteilla olevasta 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimuksesta huolimatta sidosyksikköhankinnan edellytyksenä on jatkossakin, että hankintayksikkö käyttää määräysvaltaa sidosyksikössä.
Lue lisää
- Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu 2250/2025 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Tiedote 15.3.2024: Markkinaoikeus: Sarastia ei ole Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sidosyksikkö
- Tiedote 23.5.2023: KKV vie Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Sarastia-hankinnan markkinaoikeuden arvioitavaksi
- KKV:n blogissa 17.11.2023: Tarkkuutta sidosyksikköhankintoihin