Kuluttaja-asiamiehen valvontakampanja: Verkkokaupat esittävät eri maksutavat puutteellisesti

Kuluttaja-asiamies tarkasti maksutapojen esittämistä kymmenessä pohjoismaisessa verkkokaupassa joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025. Valvontakampanjassa selvitettiin, miten verkkokaupat noudattavat kuluttajansuojalaissa vuonna 2023 voimaan tullutta säännöstä, joka asettaa vaatimuksia maksutapojen esittämisjärjestykselle ja kieltää oletusmaksutapojen käytön. Säännöksen tarkoituksena on ohjata kuluttajia käyttämään ensisijaisesti muita maksutapoja kuin niitä, joilla ostoksen maksamista lykätään tuonnemmaksi.

Kun yritys myy kuluttajille tavaroita ja palveluita verkossa, yrityksen on varmistettava, että se esittää maksutavat sopimuksen tekemisen yhteydessä tietyssä järjestyksessä.

Ensin on ilmoitettava maksutavat, joihin ei sisälly mahdollisuutta hakea tai käyttää luottoa taikka saada muuta maksunlykkäystä (esimerkiksi debit-pankkikortti), sitten maksutavat, joihin voi sisältyä mahdollisuus hakea tai käyttää luottoa tai saada muuta maksunlykkäystä (esimerkiksi yhdistelmäkortti), ja viimeisenä maksutavat, jotka merkitsevät luoton hakemista, käyttämistä tai muuta maksunlykkäystä (esimerkiksi luottokortti). Yritys ei saa asettaa valmiiksi tiettyä maksutapaa oletukseksi, vaan asiakkaan on saatava valita maksutapa vapaasti. Oletusmaksutapa ei saa perustua myöskään esimerkiksi kuluttajan itsensä aiemmin tekemään valintaan.

Verkkokauppiaiden lisäksi myös maksupalveluntarjoajien, luotonantajien ja muiden kolmansien elinkeinonharjoittajien on noudatettava lain vaatimuksia silloin, kun ne voivat vaikuttaa maksutapojen esittämistapaan.

Valvontakampanjassa havaittiin seuraavia puutteita:

  • Kaikissa tarkastetuissa verkkokaupoissa oli puutteita maksutapojen esittämisjärjestyksessä. Erilaisia maksutapoja kuten pankki- ja luottokortteja, esitettiin usein yhteen niputettuna, vaikka ne tulisi esittää erikseen lain edellyttämässä järjestyksessä.
  • Yhdessä tarkastetuista verkkokaupoista käytettiin valmiiksi valittuja maksutapoja, vaikka oletusvalinnat maksutavoissa ovat lainvastaisia.
  • Maksutapojen tulee olla lain edellyttämässä järjestyksessä riippumatta siitä, mikä taho toteuttaa kunkin maksutavan. Jotkut verkkokaupat ryhmittelivät maksutapoja sen mukaan, mikä yritys minkäkin maksutavan toteuttaa. Eri yritysten toteuttamat erilaiset maksutavat olivat asianmukaisessa järjestyksessä, mutta kaikki maksutavat sisältäneen maksutapavalikon järjestys ei sen sijaan noudattanut lain vaatimuksia.

Kuluttaja-asiamies on vaatinut tarkastetuille verkkokauppiaille lähettämässään ohjeistuskirjeessä yrityksiä huolehtimaan toiminnassaan siitä, että tarjolla olevien maksutapojen esittäminen vastaa lain vaatimuksia.

”Maksutapojen lainmukainen esittämisjärjestys verkkokaupassa on tärkeä, jotta kuluttaja voi tietoisesti valita itselleen sopivan maksutavan eikä käytä maksun lykkäystä ilman erillistä harkintaa.”

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen