Kuluttaja-asiamies: JVG ja Unibet rikkoivat vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä

Kuluttaja-asiamies on tarkastellut JVG-yhtyeen ja rahapeliyhtiö Unibetin kaupallista yhteistyötä ja todennut siinä useita ongelmia. Ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kielletty ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Sosiaalisessa mediassa ja musiikkivideolla tapahtunut markkinointi ei myöskään täyttänyt vaatimusta mainonnan tunnistettavuudesta.

Suomessa Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus rahapelien toimeenpanemiseen ja markkinointiin. Tällä järjestelyllä pyritään vähentämään rahapelien aiheuttamia haittoja. JVG:n ja Unibetin yhteistyössä ulkomaisten rahapelien markkinointi oli suunnattu Suomeen ja siksi Poliisihallitus totesi markkinoinnin arpajaislain vastaiseksi. Laiton markkinointi on myös ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Tästä syystä myös kuluttaja-asiamies otti asiaan kantaa.

Kaupallinen yhteistyö ei saa jäädä hämärän peittoon

Kaupallisista yhteistöistä on kerrottava markkinoinnissa selkeästi, jotta kuluttaja tietää heti olevansa kaupallisen vaikuttamisen kohteena. Käytännössä tunnistettavuutta luo esimerkiksi merkintä mainoksesta tai kaupallisesta yhteistyöstä heti sosiaalisen median julkaisun alussa. JVG:n Instagram-julkaisuissa käytettiin tekstin loppupuolella aihetunnistetta #teamunibet, mutta muuten julkaisuista ei käynyt ilmi, että kyse on kaupallisesta yhteistyöstä.

Selviä puutteita markkinoinnin tunnistettavuudessa esiintyi myös JVG:n Frisbee-musiikkivideolla. Artistit pukeutuivat siinä kilpa-autoilijan ajovarusteisiin, joissa ainoina mainosmerkkeinä näkyi Unibet. Video julkaistiin myöhemmin uudelleen, jolloin logot oli sumennettu.

Frisbee-musiikkivideo julkaistiin alun perin Unibet Finland -kanavalla, joten se on selvä osa JVG:n ja Unibetin välistä kaupallista yhteistyötä, mutta sitä ei tuotu selvästi esiin. Vaikka kaupallinen yhteistyö olisi käynyt ilmi henkilöille, jotka katsoivat videota nimenomaisesti Unibet Finland -kanavalta, YouTube-videoita voidaan jakaa myös sosiaalisessa mediassa, jolloin julkaisukanava ei ilmene yhtä selvästi.

”Yrityksillä on aina vastuu markkinoinnistaan, mutta myös vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden vastuu ja valveutuneisuus korostuu entisestään, kun sosiaalinen media tuo yhä uusia mahdollisuuksia toteuttaa markkinointiyhteistyötä. Piilomainonta ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa”

– kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Kuluttaja-asiamiehen valvontatoimi kohdistui artisteihin ammatinharjoittajina ja heidän katsottiin toimineen ammattimaisina vaikuttajina, eli markkinoinnissa oli kyse elinkeinon harjoittamisesta. JVG:n levy-yhtiö ilmoitti, ettei se ollut millään tavalla osallisena markkinointiyhteistyössä.

JVG sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta muun muassa huolehtimaan jatkossa markkinoinnin tunnistettavuudesta.

Kuluttaja-asiamiehen linjaus Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa antaa ohjeita sekä yrityksille että vaikuttajille siitä, miten kaupallisista yhteistöistä tulee kertoa.