Kuluttaja-asiamies määräsi neljälle huonekaluliikkeelle kiellon harhaanjohtavasta markkinoinnista

Kuluttaja-asiamies on määrännyt kiellot Finsoffat Oy:lle, Kruunukaluste Oy:lle, Stemma Oy:lle ja Vepsäläinen Oy:lle, koska yritykset eivät ole lupauksistaan huolimatta korjanneet markkinointinsa harhaanjohtavuutta.

Kuluttaja-asiamies on seurannut huonekalualan markkinointia tehostetusti elokuusta 2016 lähtien selvittääkseen, miten alan yritysten markkinoinnissa käytetään prosenttialennuksia, vertailuhintaa tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja. Seurannan kohteina ovat olleet Kruunukaluste Oy:n, Metropoli Kaluste Oy:n, Stemma Oy:n, Finsoffat Oy:n, Isku-Yhtymä Oy:n, Vepsäläinen Oy:n ja JYSK Oy:n verkkosivut.

Seuranta on osoittanut, että huonekalujen verkkomainoksissa käytetään vertailuhintoja, alennusprosentteja tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja luomaan mielikuvaa suurista alennuksista. Tuotteita ei kuitenkaan ole välttämättä koskaan tarjottu ilmoitetuilla vertailuhinnoilla eivätkä alennusprosentit ole aina olleet todellisia.

Kuluttaja-asiamies on huomauttanut seurannan kohteena olleita yrityksiä niiden markkinoinnin lainvastaisuudesta ja edellyttänyt niiden korjaavan puutteet määräaikaan mennessä. Koska Finsoffat, Kruunukaluste, Stemma ja Vepsäläinen eivät ole lupauksistaan huolimatta muuttaneet käytäntöjään, kuluttaja-asiamies on määrännyt niille kiellot. Kieltoja on tehostettu 100 000 euron uhkasakoilla.

Kruunukaluste on vastustanut kuluttaja-asiamiehen kieltoa, joten kielto on rauennut. Kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuteen.

Vertailuhinnoilla ja alennusprosenteilla pyritään luomaan kuluttajille käsitys siitä, että nämä saavat yritykseltä huomattavan alennuksen. Kuluttajien kannalta on hyvä, että hintakilpailu toimii ja tuotteita saa alennuksella. Harhaanjohtavat vertailuhinnat ja alennusprosentit hämärtävät kuitenkin kuluttajien käsitystä siitä, mikä on kaupan normaali hintataso ja miten suuri mainostettu alennus todellisuudessa on. Sama ilmiö on näkynyt myös urheiluvälinealalla.

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies: Hintahuijausta huonekalualalla, KKV:n tiedote 7.3.2017

Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot

Kuluttaja-asiamiehen ensisijaisena tavoitteena on saada lainvastaisesti toimiva yritys lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti. Jos tämä ei onnistu, kuluttaja-asiamies ryhtyy tarvittaessa asian edellyttämiin pakkotoimiin tai saattaa asian tuomioistuimen käsiteltäväksi. Käytännössä näissä tilanteissa tulee kyseeseen uhkasakolla tehostetun kiellon määrääminen. Kieltoasian ratkaisee markkinaoikeus kuluttaja-asiamiehen tekemän hakemuksen perusteella.

Kuluttaja-asiamies voi itse määrätä kiellon asiassa, joka ei ole lain soveltamisen kannalta tai muuten merkitykseltään huomattava. Kielto raukeaa, jos yritys ilmoittaa annetussa määräajassa vastustavansa kiellon määräämistä.

Markkinaoikeus ja kuluttaja-asiamies voivat kumpikin asettaa antamansa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Jos yritys kieltopäätöksestä huolimatta jatkaa lainvastaista menettelyä, kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta uhkasakon maksuunpanoa.