Kuluttaja-asiamies määräsi Suomen terveysravinne Oy:lle markkinointikiellon ravintolisien harhaanjohtavasta markkinoinnista

Suomen terveysravinne ei ole kertonut puhelinmarkkinoinnissaan selvästi sitä, mihin tuotteiden tilaaja sitoutuu ja mitä tilaus tulee maksamaan.

Suomen terveysravinne on tarjonnut kuluttajille puhelimitse Kehon vartija -nimisiä ravintolisätuotteita ainakin vuoden 2013 aikana sekä alkuvuodesta 2014. Puhelinmyyjät korostivat tilauksen edullista hintaa ja sitä, ettei tutustumispaketin tilaus velvoita asiakasta mihinkään. Sen sijaan he eivät kertoneet selvästi, että tutustumispaketin tilaamalla kuluttaja sitoutuu automaattisesti määräaikaiseen tilaussopimukseen, ellei hän erikseen peru jatkotilausta.

Kuluttajansuojalain mukaan asiakkaalle on kerrottava myyntipuhelussa selvästi ja ymmärrettävällä tavalla tilauksen sisältö ja kokonaishinta sekä tieto peruutusoikeudesta. Suomen terveysravinne ei toiminut näin, jolloin kuluttaja luuli tekevänsä sopimuksen vain tutustumispaketista.

Kuluttaja-asiamies ja maistraattien kuluttajaoikeusneuvojat ovat saaneet runsaasti yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat saaneet Suomen terveysravinteelta laskun määräaikaisesta sopimuksesta, vaikka ovat omasta mielestään tilanneet ainoastaan tutustumispaketin.

Kuluttaja-asiamies neuvotteli Suomen terveysravinteen kanssa sen markkinoinnin puutteista. Koska yritys ei neuvotteluista huolimatta muuttanut markkinointiaan, kuluttaja-asiamies määräsi sille 7.4.2014 markkinointikiellon. Yhtiön on noudatettava kieltoa 100 000 euron sakon uhalla.

Toimintaohjeita kuluttajille

Jos olet saanut Suomen terveysravinne Oy:ltä laskun määräaikaisesta tilaussopimuksesta, vaikka olet omasta mielestäsi tilannut yritykseltä vain tutustumispaketin, tee reklamaatio joko sähköpostitse tai kirjattuna kirjeenä sekä Suomen terveysravinteelle (asiakaspalvelu@terveysravinne.fi, PL 9, 88601 Sotkamo) että laskutusta hoitavalle Svea Ekonomille (asiakasinfo@svea.fi, Atomitie 2 C, 00370 Helsinki).

Jos lasku siirtyy perintään, reklamoi perinnästä kirjallisesti perintäyritykselle. Kun kiistät maksuvelvollisuutesi ja esität kiistämiselle asianmukaisen perusteen, perintää ei saa lain mukaan jatkaa ennen asian selvittämistä.

Jos reklamointi ei tuota tulosta, kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.