Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa.

Asiointi kuluttajaneuvonnassa

Selvität asiasi kuluttajaneuvonnassa sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä.

  • Tietoa ja ohjeita

    Hae sivustolta

    Ko­ro­na­vi­rus: Jos kysymyksesi liittyy koronavirukseen, luethan ensin vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

    Matkustaminen ja liikenne (usein kysytyt)

    Tapahtumat ja palvelut (usein kysytyt)

  • Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat.

    Tee reklamaatio yritykselle mahdollisimman pian virheen tai muun ongelman havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä.

    Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta vaatimuksiin vetoaminen mahdollisessa riitatilanteessa on helpompaa.

  • Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Saat asiantuntijalta maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.

    Kuluttajaneuvonassa voi asioida puhelimitse tai verkkolomakkeella.

    Jos asiasi on jo käsittelyssä kuluttajaneuvonnassa ja olet saanut asiantuntijan suorat yhteystiedot, ota yhteyttä suoraan asian käsittelijään.

    Konsumentrådgivning på svenska

  • Kuluttajaneuvonta ei käsittele

    • yksityisten henkilöiden välisiä kaupankäynnin riitoja. Yksityishenkilöiden välinen kauppa
    • elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Kuluttajaviranomaiset eivät ratko yritysten välisiä riitoja. Niihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä.
    • taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja
    • arvopaperi- ja osakekauppoja
    • valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita
    • kotitalouden toimiessa työnantaja, esimerkiksi kotitalous palkkaa remonttimiehen työsuhteeseen
    • yksityishenkilön toimiessa myyjänä ja yrityksen ostajana.

    Tietoa kuluttajaneuvonnasta

  • Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15

    Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan.

    Puhelinpalveluun kannattaa jättää soittopyyntö, jolloin sinun ei tarvitse jäädä jonottamaan, vaan asiantuntija soittaa takaisin. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Soittopyyntöä ei ole mahdollista jättää salaisesta numerosta soittaessa.

    Haluatko antaa palautetta palvelusta?

    Puheluiden hinta

    Soittaminen ja jonotus Kilpailu- ja kuluttajaviraston 0295-alkuisiin numeroihin maksaa lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm).

    Taksa määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Aikaperusteisen maksun lisäksi operaattori voi veloittaa myös puhelun aloitusmaksun. Soittaminen ei yleensä sisälly ns. puhepaketteihin.

  • Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

    24h

    Neuvoja vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse.

    Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”.

    Haluatko antaa palautetta palvelusta?