Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa.

Asiointi kuluttajaneuvonnassa

Selvität asiasi kuluttajaneuvonnassa sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä.

  • Emme voi käsitellä

    • elinkeinonharjoittajien välistä riitaa. Yritysten välisiin riitoihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä.
    • arvopaperi- ja osakekauppoja.
    • valtion tai kunnan palveluihin liittyviä riitoja
    • asioita, jotka liittyvät kotitalouden työnantajana teettämiin töihin. Tällainen on esimerkiksi kotitalouden työsuhteeseen palkkaaman remonttimiehen työ.

    Jos asiasi koskee jotain seuraavista aiheista, tarkista alla olevista taulukoista, missä tilanteissa voimme auttaa:

    Asunto-osakeyhtiöasiat

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • taloyhtiön tilaamaan remonttiin liittyvä lisätyö, joka on itse tilattu ja maksettu urakoitsijalle
    • taloyhtiön tilaamaan palveluun liittyvä lisäpalvelu, joka on tilattu palveluntarjoajalta ja maksettu palveluntarjoajalle itse. Esimerkiksi lisänopeus taloyhtiölaajakaistaan.
    asiassa, joka koskee taloyhtiön sisäistä asiaa tai päätöksentekoa, kuten:
    • osakkaan ja taloyhtiön välinen riita
    • taloyhtiön tilaama remontti tai palvelu
    • isännöitsijän tai huoltoyhtiön palvelu.

    Auttava taho:
    Kuluttajaliiton asumisneuvonta

    Yksityishenkilöiden välinen riita

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • elinkeinonharjoittajan välittämä tavara tai palvelu, jolloin voimme ottaa kantaa elinkeinonharjoittajan vastuuseen välittäjänä
    • asuntokauppaa ja asunnon vuokraamista koskeva riita, josta voimme antaa yleistä neuvontaa (yleisneuvonta).

    • yksityishenkilöltä hankittua tavaraa tai palvelua koskevassa asiassa. Esimerkiksi autokauppa tai mökin vuokraus.

    • Huom! Emme voi selvitellä ja sovitella yksityishenkilöiden välisiä asuntokauppa- ja vuokrariitoja, joissa toimivaltamme rajoittuu vain neuvontaan. → Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia myös yksityishenkilöiden välisiin asuntokauppa- ja vuokrariitoihin.

    Auttava taho:
    Oikeusapu
    Asianajajapäivystys – maksutonta oikeudellista neuvontaa

    Pysäköintimaksu

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    yksityisen pysäköinnin­valvontayhtiön määräämä valvontamaksu ja asia koskee
    • maksullista pysäköintiä
    • kulutushyödykkeen hankintaan liittyvää pysäköintiä esimerkiksi kauppakeskuksen parkkipaikalla.

    asiassa, joka koskee

    Terveydenhuolto

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • yritykseltä hankittu lääkäri- ja hammaslääkäripalvelu
    • kunnan tai kuntayhtymän myöntämällä palvelusetelillä hankittu yrityksen palvelu.

    asiassa, joka koskee:
    • julkista terveydenhuoltoa
    • kunnan tai kuntayhtymän ostopalveluna järjestämää terveyspalvelua
    • työterveyshuoltoa.

    Auttavia tahoja:
    Potilasasiamies
    Potilasvakuutuskeskus

    Hoiva- ja kotipalvelu

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • yritykseltä hankittu asumis-, hoiva- ja kotipalvelu
    • kunnan tai kuntayhtymän palvelusetelillä hankittu yrityksen palvelu.
    asiassa, joka koskee
    • julkisen toimijan tuottamaa palvelua (kunta, kuntayhtymä tms.)
    • kunnan tai kuntayhtymän ostopalveluna järjestämää hoiva- ja kotipalvelua.

    Auttavia tahoja:
    Potilasasiamies
    Potilasvakuutuskeskus
    Sosiaaliasiamies

    Vesi- tai sähkömaksu

    Voimme neuvoa, kun asia koskeeEmme voi neuvoa
    • sähkön/veden toimitusta ja hintaa
    • liittymismaksua
    • johtojen rakentamisesta perittävää maksua.

    asiassa, joka koskee
    • johtoalueen käyttöoikeussopimusta
    • puiden kaatoa johtolinjalta
    • liittymisvelvollisuutta vesijohtoon
    • osuuskunnan jäsenmaksua
    • sähkön siirtohinnoittelua.

    Vapaa-ajan harrastus

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • yrityksen tarjoama palvelu
    • yhdistyksen ansiotarkoituksessa järjestämä palvelu. Esimerkiksi kaikille avoin maksullinen tapahtuma. Toimivalta joudutaan usein arvioimaan tapauskohtaisesti.

    asiassa, joka koskee
    • seuran tai yhdistyksen jäsenmaksua
    • jäsenyyteen perustuvaa valmennus-, halli- tai muuta maksua
    • yhdistyksen päätöksentekoon liittyvää asiaa
    • ammattiliittoon liittyvää asiaa.

    Seuran tai yhdistyksen maksu

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • yhdistyksen varaama matka silloin, kun jäsenet ovat maksaneet matkan yhdistykselle, joka on välittänyt maksun matkanjärjestäjälle
    • yhdistyksen vaatetilaus, jonka jäsenet ovat maksaneet itse.

    asiassa, joka koskee:
    • yhdistyksen tililtä maksettua matkaa, josta jäsenet eivät ole erikseen maksaneet yhdistykselle.
    • järjestön tai yhdistyksen jäsenilleen järjestämää yksittäistä tilaisuutta/kurssia.
    • arpajaisia, jonka järjestö tai yhdistys on järjestänyt.

    • Auttava taho → Oikeusaputoimistot

    Koulutus

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • elinkeinonharjoittajan tarjoama koulutus. Myös ammattiin valmistava koulutus.

    asiassa, joka koskee
    • julkisen oppilaitoksen tai muun julkisen tahon järjestämää koulutusta
    • vapaan sivistystyön oppilaitosten järjestämää koulutusta (esimerkiksi kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset ja opintokeskukset) 
    • ammatillista täydennyskoulutusta tai pääosin työnantajan maksamaa koulutusta.

    Rahapelit

    Voimme neuvoa, kun kyseessäEmme voi neuvoa
    • Veikkauksen peli.

    Muu auttava taho:
    Poliisihallituksen arpajaishallinto

    asiassa, joka koskee muuta rahapeliyhtiötä kuin Veikkausta.

Ota yhteyttä puhelimella

Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan.

Puhelinpalveluun kannattaa jättää soittopyyntö, jolloin sinun ei tarvitse jäädä jonottamaan, vaan asiantuntija soittaa takaisin. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Soittopyyntöä ei ole mahdollista jättää salaisesta numerosta soittaessa.

Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15

Pu­he­lui­den hin­ta

Soittaminen ja jonotus Kilpailu- ja kuluttajaviraston 0295-alkuisiin numeroihin maksaa lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm).

Taksa määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Aikaperusteisen maksun lisäksi operaattori voi veloittaa myös puhelun aloitusmaksun. Soittaminen ei yleensä sisälly ns. puhepaketteihin.

Haluatko antaa palautetta palvelusta?

Ota yhteyttä asiointilomakkeella

Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

24h

Neuvoja vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse.

Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”. Jos kuluttajaneuvonnan yhteydenottoa ei kuulu, etsi sähköpostiviestiä roskapostikansiosta ja muista kansioista ennen kuin olet uudelleen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Haluatko antaa palautetta asiointilomakkeesta?