Kuluttaja-asiamies: matkanjärjestäjien noudatettava kuluttajansuojalainsäädäntöä poikkeustilanteissakin

Osa matkanjärjestäjistä on ilmoittanut, että koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa ne eivät tule palauttamaan asiakkailleen rahoja näiden peruuttamista tai matkanjärjestäjän itse peruuttamista matkoista. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että yritykset eivät voi ohittaa lainsäädäntöä koronavirukseen vedoten.

Koronaviruksen aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi kuluttajilla on oikeus peruuttaa varaamansa matkapaketit ilman kuluja ainakin 13. huhtikuuta 2020 asti. EU-komissio antoi 19.3. asiaa koskevan linjauksen, jonka mukaan matkanjärjestäjien on noudatettava lainsäädäntöä poikkeuksellisessakin tilanteessa ja palautettava asiakkaiden rahat.

– Ymmärrämme, että tilanne on varsin poikkeuksellinen. Ei voi kuitenkaan olla niin, että matkustajat kantavat taloudellisen riskin, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Rahojen palautusajoista voidaan joustaa

Asiakkaiden rahat pitää normaalisti palauttaa 14 päivän kuluessa.

– Tilanne on yrityksille hankala ja on ymmärrettävää, että palautuksiin voi tulla jonkun verran viiveitä. Rahojen palautuksen sijaan matkatoimistot voivat tarjota asiakkailleen myös vouchereita eli etuseteleitä tai lahjakortteja. Asiakkaan pitää kuitenkin aina voida valita, ottaako hän rahojenpalautuksen vai voucherin, Väänänen kertoo.

KKV:n linjausten mukaan tarjotut voucherit eivät kuitenkaan voi olla avoimia, vaan niiden tulee kohdistua matkapaketteihin. Vouchereiden voimassaolo tulee olla vähintään vuoden mittainen, ja niiden täytyy olla palautettavissa rahaksi.

Lisäksi vouchereiden pitää kuulua vakuuksien piiriin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos yritys joutuu maksuvaikeuksiin, kuluttaja voi saada myös vouchereista rahat takaisin.

Lisää aiheesta: