Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeudelta kieltoja neljälle yritykselle harhaanjohtavista vertailuhinnoista

Kuluttaja-asiamies on vienyt Scandinavian Outdoor Oy:n, SGN Sportia Oy:n, L-Fashion Group Oy:n ja Kruunukaluste Oy:n markkinaoikeuteen. Kieltojen tehosteeksi esitetään 100 000 euron uhkasakkoja.

Kuluttaja-asiamies on seurannut urheiluvälinealan ja huonekalualan verkkomarkkinointia tehostetusti elokuusta 2016 lähtien selvittääkseen, miten alan yritysten markkinoinnissa käytetään vertailuhintaa, prosenttialennuksia tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja. Tarkoituksena on ollut selvittää, ovatko kuluttajille markkinoidut hinnanalennukset todellisia.

Ennen asioiden saattamista markkinaoikeuden ratkaistavaksi kuluttaja-asiamies on antanut kyseisille yrityksille ohjeistusta lainsäädännön vaatimuksista sekä markkinaoikeuden ratkaisukäytännöstä ja käynyt yritysten kanssa neuvottelut asioiden sovinnolliseksi ratkaisemiseksi. Koska yritykset eivät saamastaan ohjeistuksesta ja lupauksistaan huolimatta muuttaneet markkinointiaan, kuluttaja-asiamies määräsi yrityksille kiellot kesällä 2017. Koska yritykset vastustivat kieltoja, kuluttaja-asiamies vei yritykset markkinaoikeuteen.

Nyt markkinaoikeuteen saatettujen yritysten lisäksi kuluttaja-asiamies on määrännyt Suomen Retkitukku Oy:lle kiellon ja asettanut kiellon tehosteeksi uhkasakon. Yhtiö ei ole osoittanut perineensä koskaan vertailuhintaa vastaavaa hintaa kiellon perusteena olleista tuotteista. Yhtiön markkinointi on ollut omiaan hämärtämään kuluttajan käsitystä yhtiön hintojen normaalitasosta ja sen myötä ilmoitetusta alennuksesta koituvasta tosiasiallisesta edusta.

Vertailuhinnoilla ja alennusprosenteilla pyritään luomaan kuluttajille käsitys siitä, että nämä saavat yritykseltä huomattavan alennuksen. Kuluttajan kannalta on hyvä, että hintakilpailu toimii ja tuotteita saa toisinaan alennuksellakin. Harhaanjohtavat vertailuhinnat ja alennusprosentit hämärtävät kuitenkin kuluttajan käsitystä siitä, mikä on kaupan normaali hintataso ja miten suuri mainostettu alennus todellisuudessa on.

Kuluttaja-asiamiehen ensisijaisena tavoitteena on saada lainvastaisesti toimiva yritys lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti. Jos tämä ei onnistu, kuluttaja-asiamies ryhtyy tarvittaessa asian edellyttämiin pakkotoimiin tai saattaa asian tuomioistuimen käsiteltäväksi. Käytännössä näissä tilanteissa tulee kyseeseen uhkasakolla tehostetun kiellon määrääminen. Kieltoasian ratkaisee markkinaoikeus kuluttaja-asiamiehen tekemän hakemuksen perusteella.

Kuluttaja-asiamies voi myös itse määrätä kiellon asiassa, joka ei ole lain soveltamisen kannalta tai muuten merkitykseltään huomattava. Kielto raukeaa, jos yritys ilmoittaa annetussa määräajassa vastustavansa kiellon määräämistä. Markkinaoikeus ja kuluttaja-asiamies voivat kumpikin asettaa antamansa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Jos yritys kieltopäätöksestä huolimatta jatkaa lainvastaista menettelyä, kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta uhkasakon maksuunpanoa.

Lisätietoja: