Kuluttaja-asiamies vei Elisan markkinaoikeuteen puhelinliittymän maksullisesta paperilaskusta

Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudesta ennakkoratkaisua sille, saako puhelinliittymän paperilaskusta veloittaa erillisen maksun.

Elisa Oyj:n aputoiminimi Saunalahti on veloittanut uusilta asiakkailta paperisista matkapuhelinlaskuista 0,95 euron laskutuslisän. 1.4.2013 lähtien kaikilla Saunalahden matkapuhelinasiakkailla paperilaskun hinta on ollut 1,90 euroa/lasku. Maksullisista paperilaskuista on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastoon runsaasti yhteydenottoja.

Kuluttaja-asiamiehen kanta on, että paperilasku on puhelinliittymien tavanomainen laskutustapa ja siksi siitä ei saa veloittaa erillistä maksua. Kaikilla puhelinliittymien omistajilla ei myöskään ole mahdollisuutta ottaa vastaan laskua sähköisesti. Osalla kuluttajista ei ole internet-liittymää, verkkopankin käyttämiseen tarvittavia taitoja tai edes mahdollisuutta saada verkkopankkitunnuksia. Tavallisen puhelinliittymän käyttäjää ei myöskään voi edellyttää ottamaan käyttöön uusia palveluita tai hankkimaan muita laitteita.

Kuluttaja-asiamies katsoo, että erillisen maksun periminen paperilaskusta on kohtuuton sopimusehto, mutta Elisa Oyj on asiasta eri mieltä. Kuluttaja-asiamies on nyt vienyt asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi ja vaatii, että markkinaoikeus kieltää yhtiötä käyttämästä sopimusehtoa, jonka mukaan se veloittaa kuluttajilta paperilaskusta erillisen maksun.