Kuluttaja-lehti: Robotti-imurit eivät selviä perustehtävästään

Kuluttaja (8/2013) testasi 11 robotti-imuria. Testin mukaan suurin osa robotti-imureista selviää siivouksesta huonosti ja parhaat viisi malliakin vain tyydyttävästi.

Etenkin paksulla, pehmeällä matolla kaikkien robottien siivoustulos on heikko. Muruset irtosivat matosta jotenkuten, mutta pöly ei sitten millään. Myös eläintenkarvoja jäljitteleviä kuituja robotti-imurit irrottivat matosta vaihtelevasti.

Kovalla lattialla kaikki robotit pärjäävät paremmin kuin matolla. Kaksi Samsungin uutta Navibot-mallia ei tosin saanut pölyjä kunnolla irti edes paljaalta lattialta.

Testin paras robotti oli edullinen Hoover RBC003 Robo.com2, joka teki kohtalaista jälkeä jopa hankalissa paikoissa, kuten seinänvierustoilla ja nurkissa. Paksusta matosta sekään ei selvinnyt. Testin jumboksi jäi Philipsin edullinen EasyStar.

Kuluttajan  vertailevat tuotetestit tehdään laboratoriossa. Lisäksi lehden toimittaja kokeili yhtä testattua robotti-imurimallia kotonaan. Videota kotikokeilusta voi katsoa osoitteessa http://www.kuluttaja.fi.

Partakoneet eivät aina pidäkään vettä

Kuluttajan  14 partakoneen testissä selvisi, etteivät kaikki partakoneet ole sitä, mitä valmistajat lupaavat. Panasonicin ja Philipsin edulliset mallit reputtivat vedenkestotestin, vaikka molempien valmistaja lupaa, että konetta voi käyttää suihkussa.

Samat mallit reputtivat myös testissä, jossa selvitettiin, ehtiikö parran ajaa lyhyellä, viiden minuutin latauksella. Akun lataaminen täyteen kesti molemmilla partakoneilla peräti kahdeksan tuntia.

Kaikki edulliset partakoneet eivät kuitenkaan ole huonoja. Esimerkiksi Braunin 89 euroa maksava partakone sai testissä lähes yhtä hyvät arvosanat kuin testin paras, 149 euroa maksava Braun.

Jättikatkaravut maksavat jopa ihmishenkiä

Kokkiohjelmissa ja trendiravintoloissa herkutellaan usein trooppisilla katkaravuilla, joita myydään esimerkiksi tiikeri- ja jättiläiskatkarapuina tai scampeina.  Kuluttajan mukaan isoja katkarapuja tuotetaan kuitenkin surkeissa työoloissa.

Thaimaassa katkarapujen viljelyssä, jalostuksessa ja rehun kalastuksessa työskentelee laittomia myanmarilaisia siirtolaisia, joiden työolot ovat äärimmäisen huonot.

Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa katkaraputuotanto myös köyhdyttää kalakantoja, saastuttaa maaperää ja tuhoaa arvokkaita mangrovemetsiä. Maailman mangrovemetsistä arviolta 38 prosenttia on kaadettu katkarapuviljelmien tieltä.

Kestäviä vaihtoehtoja trooppisille katkaravuille ovat  Kuluttajan  mukaan esimerkiksi kotimaiset joki- ja täpläravut sekä MSC-sertifioidut pohjankatkaravut.

Uutuuslevitteissä myydään suolaa ja kovaa rasvaa

Suomalaisille maistuu yhä enemmän voi, mutta margariinivalmistajat ovat jo käyneet vastaiskuun. Markkinoilta löytyy useita uutuuksia, jotka jäljittelevät tavalla tai toisella voin makua.

Kuluttaja  vertaili kuutta uutuuslevitettä, joita myydään mielikuvalla hyvästä mausta. Tuotteista vain kaksi, Becel Gold ja Keiju Voimakas Paahto, on ravitsemusterapeutin mukaan tarpeeksi terveellisiä päivittäiseen käyttöön.

Sen sijaan muissa vertailun tuotteissa on paljon kovaa rasvaa. Lisäksi Crème Bonjourin ja Ingmariinin merisuolalla maustetuissa uutuuslevitteissä on hurjasti suolaa.

Kuluttaja on Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) julkaisu, joka sisältää puolueetonta tietoa tuotteiden ja palveluiden laadusta ja hinnasta. Kahdeksan kertaa vuodessa ilmestyvässä Kuluttajassa julkaistaan kansainvälisenä yhteistyönä tehtyjä tuotetestejä. Kuluttaja ei sisällä mainoksia. Lehden julkaisija on 1.1.2014 alkaen Kuluttajatietoisuuden edistämisyhdistys KE ry.

Katso myös: www.kuluttaja.fi ja www.facebook.com/Kuluttaja

KKV:n tiedote kustantajanvaihdoksesta (31.10.2013)