Liikkumiskielto Uudellamaalla: mitä liikkumisrajoitukset tarkoittavat kuluttajien kannalta?

Hallitus ilmoitti 25. maaliskuuta 2020 järjestämässään tiedotustilaisuudessa, että se esittää liikkumiskieltoa Uudeltamaalta muuhun maahan ja Uudellemaalle koronaviruksen vuoksi. Tämänhetkisten tietojen mukaan kielto alkaa perjantaina 27. maaliskuuta ja on voimassa 19. huhtikuuta saakka. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvojat vastaavat liikkumisrajoitteita koskeviin kuluttajansuojaan liittyviin kysymyksiin.

1. Minkälainen liikkuminen sallitaan?

Hallitus kertoi, että Uudenmaan rajan ylittäminen on sallittua työnteon, elinkeinon harjoittamisen tai luottamustoimen hoitamisen vuoksi sekä lakisääteisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Liikkumista ei myöskään rajoiteta, jos siihen on painava henkilökohtainen syy. Esimerkiksi lomamatka tai muu vapaa-ajan liikkuminen ei ole tällainen syy.

Julkinen liikenne toimii siltä osin, kun se on työmatkojen osalta välttämätöntä.

2. Miten toimin, kun minulla on varattuna lento- tai junamatka enkä pääse rajoitusten vuoksi lähtemään kohteeseen?

Merkittävä osa myös kotimaanlennoista on tällä hetkellä peruttu, ja on oletettavissa, että rajoituksen vuoksi lentoja peruutetaan lisää. Jos lentoyhtiö peruuttaa lennon, sinulla on oikeus saada lentolipusta maksamasi hinnan palautus tai halutessasi siirtää matka myöhempään ajankohtaan, jos paikkoja on tarjolla. Jos lentoyhtiö peruuttaa lennon, sinun ei tarvitse vastaanottaa rahan sijasta palveluseteleitä, pisteitä tai muuta vastaavia, ellet nimenomaan halua. Sama koskee junamatkoja.

Jos lento- tai junamatka muualle Suomeen lähtee aikataulussaan kaikesta huolimatta, mutta et voi rajoituksen vuoksi lähteä sille, sinun tulisi voida saada siirtää matkaasi tai saada hyvitystä. Tällä hetkellä VR ja lentoyhtiöt ovat laajentaneet mahdollisuuksia muun muassa matkojen siirtämiseen ja hyvitysten saamiseen. Kuluttajan oikeuksista peruuttaa reittimatka ei kuitenkaan ole lainsäädäntöä, vaan hyvityksiä arvioidaan sen valossa, mihin kuljetusyrityksen yleiset sopimusehdot ja lippuehdot, näissä poikkeusolosuhteissa omaksumat käytännöt ja kohtuullisuusarviointi antavat aihetta. Tarkista vaihtoehdot VR:n tai lentoyhtiösi sivuilta.

3. Olen varannut huhtikuulle osuvan loman ajaksi vuokramökin. Saanko perua sopimuksen, kun olen eristyksissä?

Jos et voi liikkumisrajoituksen vuoksi lähteä vuokramökille, sinun tulisi voida saada siirtää vuokrauksen ajankohtaa tai saada hyvitystä. Tällä hetkellä useat yritykset toimivatkin näin. Kuluttajan oikeuksista peruuttaa mökinvuokraus ei kuitenkaan ole lainsäädäntöä, vaan tilannetta arvioidaan sen valossa, mihin sopimusehdot, näissä poikkeusolosuhteissa omaksutut käytännöt ja kohtuullisuusarviointi antavat aihetta.

Jos olet varannut mökin yksityishenkilöltä, voitte sopia asioista keskenänne esimerkiksi yllä olevien periaatteiden mukaan. Kuluttajaneuvonta ei valitettavasti voi käsitellä kahden yksityishenkilön välisiä asioita.

4. Varasin lasketteluloman. Voinko perua loman ja millä ehdoin?

Jos olet varannut matkapaketin – esimerkiksi kuljetuksen ja majoituksen – sinulla on oikeus peruuttaa varaamasi matkapaketit ilman kuluja, jos ne osuvat rajoituksen voimassaoloajalle. Matkapaketin peruuttamisesta ja rahojen palautuksesta kannattaa olla yhteydessä matkanjärjestäjään. Poikkeuksellisen tilanteen ja ruuhkautuneen asiakaspalvelun takia maksujen palautuksissa voi olla viivästyksiä, joten odotathan kärsivällisesti rahojen palautusta.

5. Jään etätöihin maakuntarajan toiselle puolelle – miten käy sarjalipulleni?

VR on tässä tilanteessa lisännyt kauko- ja lähiliikenteen sarja- ja kausilippujen joustoja. Sarjalippujen voimassaoloaikaa jatketaan ja kausilipun käyttämättä jäävä kausi hyvitetään.

Linja-autoliikenteen seutu-, kaupunki- ja työmatkaliput ovat alueellisia kuntien tukemia lipputuotteita, joiden käyttämätöntä matkustusoikeutta ei pääsääntöisesti lunasteta takaisin. Takaisinlunastusehdot vaihtelevat. Tässä tilanteessa käyttämättä jäävän lipun hyvittäminen olisi kuitenkin perusteltua. Asiasta kannattaa olla yhteydessä omaan palveluntarjoajaan. Hyvitystä voi hakea jälkikäteen.

Jos tarjotut hyvityskäytännöt eivät ole kohdallasi riittäviä, voit hakea hyvitystä jälkikäteen perusteena viranomaisten asettama liikkumisrajoitus. Asioinnissa kannattaa suosia sähköisiä asiointitapoja aina, kun se on mahdollista.

6. Kotini on Uudellamaalla ja olen parhaillaan muualla Suomessa jumissa – pääsenkö kotiin?

Kotiin on oikeus palata. Jos lentosi Helsinkiin peruutetaan, sinulla on oikeus valita lipun hinnan palautuksen tai uudelleenreitityksen välillä. Uudelleenreititys voidaan tehdä myös muulla kuin lentokoneella.

Uudelleenreititystä odotellessa lentoyhtiöllä on huolenpitovelvoite muun muassa ruokailusta ja majoituksesta. Myös kaukojunamatkan peruutustilanteessa voit valita uudelleenreitityksen tai lipun hinnan palautuksen välillä.

Tilanteessa joudutaan kuitenkin käytännössä huomioimaan se, että niin lento-, juna- kuin linja-autoliikennekin vähenee käytännössä huomattavasti Uudenmaan ulkopuolelta Uudellemaalle.

Lisää aiheesta: