Markkinaoikeus ei pitänyt NaturaMed Pharman markkinointia kiellettynä – kuluttaja-asiamies hakee valituslupaa

Markkinaoikeus on hylännyt kuluttaja-asiamiehen vaatimukset tuomita NaturaMed Pharma maksamaan 100 000 euron uhkasakko ja määrätä yritykselle kielto. Markkinaoikeuden ja kuluttaja-asiamiehen näkemyserot liittyvät siihen, miten markkinoinnissa voi käyttää maksuttomuutta kuvaavia ilmaisuja, kun kyseessä on kestotilaus.

NaturaMed Pharma on jakanut vuosina 2019 ja 2020 aikakauslehtien välissä kirjeitä, joissa se tarjoaa mahdollisuutta tilata lahjakellon ja ravintolisäpaketin 0 euron hintaan. Vasta monisivuisen mainoskirjeen vastauskortista käy pienellä tekstillä ilmi, ettei lahjaa tai tuotteita voi tilata ilman, että samalla sitoutuisi ravintolisän kestotilaukseen. Lain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää vastikkeettomuutta kuvaavia ilmaisuja, kuten ilmainen tai 0 euroa, jos kuluttajan on maksettava muuta kuin markkinointiin vastaamisesta, kulutushyödykkeen noutamisesta tai sen toimittamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut.

Kuluttaja-asiamies antoi NaturaMed Pharmalle kiellon harhaanjohtavasta markkinoinnista jo vuonna 2010. Koska yritys jatkoi samaa markkinointitapaa, kuluttaja-asiamies vei yrityksen syksyllä 2020 markkinaoikeuteen. Kuluttaja-asiamies vaati, että markkinaoikeus määräisi NaturaMed Pharman maksamaan sille määrätty uhkasakko ja kieltäisi yritystä kuvaamasta maksullista kestosopimusta maksuttomuutta kuvaavilla ilmaisuilla. Markkinaoikeus kuitenkin hylkäsi vaatimukset.

Markkinaoikeuden mukaan tuotetta voi kuvata ilmaisena, jos se on aidosti erillinen ja muodostaa täydennyksen tuotteeseen, josta kuluttaja maksaa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ilmaisena kaupattiin kuitenkin päätuotetta, eli ravintolisää. Markkinointiin vastaamalla kuluttaja sitoutui samalla jatkuvaan tilaukseen, mikä tarkoitti ravintolisän toimitusta kahden kuukauden välein hintaan 36,90 euroa sekä postitus- ja toimituskulut. Kuluttaja-asiamies on päättänyt hakea asiassa valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.

“Luontaistuoteyritysten kyseenalaiset markkinointikäytännöt ovat osoittautuneet alan kesto-ongelmaksi, ja siksi on tärkeää saada tuomioistuimilta kanta tilanteisiin, joissa mainostetaan ilmaista aloituspakkausta ja koukutetaan kuluttajia kestotilauksiin”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Lue lisää:

  • Harhaanjohtava markkinointi on luontaistuotealan kestopulma – kuluttaja-asiamies hakee maksuun NaturaMed Pharmalle määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa, KKV:n tiedote 10.11.2020
  • Ravintolisien ja luontaistuotteiden harhaanjohtava puhelinmyynti ikäihmisten riesana, KKV:n tiedote 9.4.2020
  • Health Group Finlandin, Super Living Productsin ja Vitaelife Pharman puhelinmarkkinoinnista runsaasti ilmoituksia, KKV:n tiedote 17.6.2020