Mixx Travel on asetettu konkurssiin 31.7.2025. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) konkurssin varalle vakuus, josta suomalaisasiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista.
Mixx Travelin matkoilla muun muassa Turkissa ja Kreikassa on tällä hetkellä yli 100 suomalaista. Matkustajat, joilla on reittilento, pääsevät todennäköisesti palaamaan matkalta suunnitellusti. Lentoyhtiöltä kannattaa varmistaa lennon tiedot.
Mixx Travelin charter- eli tilauslennot on todennäköisesti peruttu ja niiden tilalle matkustajien on itse hankittava paluulennot, jotka vastaavat alkuperäisiä lentosuunnitelmia mahdollisimman hyvin. Lennoista voi hakea korvausta KKV:ltä.
Jos joudut yöpymään kohteessa suunniteltua pidempään, voit hakea korvausta myös hotellimajoituksesta. Säilytä kaikki kuitit ja tositteet. Korvauksia maksetaan kohtuullisista kuluista. Kannattaa siis pyrkiä mahdollisuuksien mukaan välttämään ylimääräisiä kuluja ja huomattavan kalliita hotelleja tai paluulentoja business-luokassa.
Matkailijoilla ei ole velvollisuutta maksaa uudestaan jo maksettuja hotelliyöpymisiä. Vetoa siis siihen, että hotelli on kertaalleen maksettu ja vältä maksamista. Jos olet jo maksanut tai tilanteen pakottamana katsot, ettet voi välttyä maksulta, säilytä kuitti myöhempää korvausvaatimusta varten.
KKV on lähettänyt ohjeistusta tällä hetkellä matkoilla oleville matkustajille tekstiviesteillä ja sähköpostilla.
Jos Mixx Traveliltä ostettu matka on vasta edessä, matka ei tule toteutumaan. Tällöin korvauksia voi hakea ennakkoon maksetuista maksuista.
Jos olet maksanut matkasi luotolla, voit aina vaatia hyvitystä suoraan luottoyhtiöltä. Se on yleensä myös nopeampi tapa saada rahat takaisin kuin KKV:n hallussa olevasta vakuudesta. Luottoyhtiö ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan sinulle enempää kuin on itse vastaanottanut.
Miten korvaushakemus KKV:lle tehdään?
Korvausta haetaan ensisijaisesti KKV:n sähköisellä hakulomakkeella. Jos et voi täyttää sähköistä lomaketta, voit tilata paperilomakkeen sähköpostilla osoitteesta konkurssit@kkv.fi. Paperilomakkeet palautetaan postitse osoitteella Kilpailu- ja kuluttajavirasto, PL 5, 00531 Helsinki.
Hakemukset on toimitettava kuuden kuukauden kuluessa konkurssipäivästä.
Mistä kuluista voi hakea korvausta?
Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallussa olevasta vakuudesta voi hakea korvausta seuraavista kuluista:
- Matkustajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuus.
- Matkapalveluyhdistelmien ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit.
- Matkustajien paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus.
Vakuudesta ei korvata esimerkiksi
- yksittäisiä matkapalveluita (esim. pelkkä lento)
- päivämatkoja, joissa matka kestää alle 24 tuntia eikä sisällä yöpymistä
- menetetystä työajasta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä
- matkavakuutusta
- viisumia
- rokotuksista aiheutuneita kuluja
- korvausta mielipahasta, joka aiheutui pilalle menneestä lomasta matkakohteessa
- ostettuja retkipaketteja
Vakuudesta ei myöskään korvata matkoja, jotka on ostettu liikematkustamista koskevan yleisen sopimuksen perusteella, eikä vastikkeettomia eli mainostarkoituksessa annettuja lahjakortteja.