Matkatoimisto Deturin tilanteesta odotetaan yhä tietoja – ohjeet asiakkaille 14.10.2022

Monet Deturin asiakkaat ovat huolissaan matkatoimiston tilanteesta ja rahanpalautusten aikataulusta. Detur ilmoitti syyskuussa peruvansa loppuvuoden 2022 matkat. Kuluttajailmoitusten perusteella myös joitain vuoden 2023 matkoja on peruttu. Tähän tiedotteeseen on koottu ajantasaiset ohjeet asiakkaille sekä tietoa asian etenemisestä kuluttaja-asiamiehen valvonnassa.

Ohjeita Deturin asiakkaille

•  Jos matkasi kesto lyhentyi tai matkajärjestelyihin tehtiin muita muutoksia, esimerkiksi paluupaikkakunta vaihtui sovitusta, voit vaatia Deturilta virheen merkitystä vastaavaa hinnanalennusta.
  • Jos jouduit matkalla maksamaan uudestaan matkapakettiin sisältyneistä palveluista tai sinulle aiheutui muita ylimääräisiä kustannuksia, voit vaatia Deturilta vahingonkorvausta.
  • Jos matkasi toteutumisessa oli merkittäviä puutteita, voit vaatia korvausta myös lomanautinnon menetyksestä. Kuluttajariitalautakunnan linja tällaisissa korvauksissa on ollut hyvin maltillinen.
  • Jos Detur on jo ilmoittanut sinulle peruuttavansa matkapakettisi, vaadi rahanpalautusta yritykseltä kirjallisesti. Jos matkan peruutus aiheutui Deturin toiminnan keskeytymisestä, voit lisäksi vaatia vahingonkorvausta sinulle mahdollisesti jo aiheutuneista toteen näytettävistä kuluista.
  • Rahanpalautus pitää tehdä ilman aiheetonta viivytystä. Jos olet maksanut matkasi luotolla, voit vaatia rahanpalautusta luottoyhtiöltä. Se ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan sinulle enempää kuin on itse vastaanottanut, eli rahanpalautuksen lisäksi luottoyhtiö ei tule maksamaan vahingonkorvauksia.
  • Jos Detur ei ole vielä perunut loppuvuoden 2022 tai vuoden 2023 matkaasi, älä tee peruutusta itse, vaan odota ohjeitamme, kerromme lisätietoja heti, kun niitä on saatavilla.
  • Jos Detur on ilmoittanut sinulle peruuttavansa matkasi tai et ole matkalla saanut kaikkia maksamiasi palveluita, ja et ole saanut vaatimuksestasi huolimatta matkan hinnan palautusta Deturilta tai luottoyhtiöltä, vaadi hinnanpalautusta Kammarkollegietilta 3 kuukauden kuluessa siitä, kun sait Deturilta peruutusilmoituksen. Muuten saatat menettää oikeutesi saada palautusta vakuudesta. Liitä Kammarkollegietille lähetettävään hakemukseen kopio Deturille lähettämästäsi vaatimuksesta.
  • Korvaus- tai rahanpalautusasioissa ei juuri nyt kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, sillä kuluttajaneuvonta ei tässä tilanteessa voi tehdä mitään asian edistämiseksi.

Vakuudet suojaavat kuluttajaa yrityksen maksukyvyttömyyden varalta

Jos matkanjärjestäjä asetetaan konkurssiin tai todetaan maksukyvyttömäksi ja matka perutaan tästä syystä, kuluttajille korvataan heidän etukäteen maksamansa ja saamatta jääneet matkapalvelut yrityksen asettamasta vakuudesta.

Detur Finland siirsi vakuutensa Ruotsiin kesällä 2021 omistuspohjan muutoksen yhteydessä, mikä on EU-säännösten puitteissa mahdollista. Vakuuksia valvova viranomainen on Ruotsin Kammarkollegiet, joka myös päättää vakuuden käyttöönotosta ja siitä mahdollisesti maksettavista korvauksista. Kuluttaja-asiamies valvoo, että matkanjärjestäjät noudattavat muita kuluttajan suojaksi laissa säädettyjä velvoitteita.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt Deturin ongelmia useaan otteeseen

Detur Finland on kolmatta kertaa vireillä kuluttaja-asiamiehellä sitten vuoden 2020. Ensimmäinen valvonta-asia koski kuluttajien koronan aikana syntyneiden, jo maksettujen saatavien palautuksia. Asia saatiin päätökseen kesällä 2021, kun kuluttajat saivat palautuksensa.

Tänä vuonna kuluttaja-asiamies otti Deturin uudelleen vireille selvittääkseen keväästä 2022 alkaen peruutettuja matkoja ja niiden maksunpalautuksia.

Syyskuussa Detur ilmoitti keskeyttävänsä toimintansa toistaiseksi ja peruvansa loppukauden 2022 matkat. Toiminnan keskeytyksen aiheuttaman epäselvyyden myötä kuluttaja-asiamies on pyytänyt Detur Finlandilta uutta selvitystä, jonka määräaika ei ole vielä kulunut umpeen. Deturilta on pyydetty vastauksia muun muassa rahanpalautusten ja korvausvastuiden määristä, maksuaikatauluista, asiakaspalvelun järjestämisestä ja yritystoiminnan mahdollisesta jatkosta.

Tiedot saatuaan kuluttaja-asiamies arvioi, mihin toimenpiteisiin tai sanktioihin tilanne antaa aihetta. Kuluttaja-asiamies pitää yhteyttä myös Ruotsin viranomaisiin. Jos Detur todettaisiin maksukyvyttömäksi tai haettaisiin konkurssiin, tiedotamme menettelyohjeista välittömästi verkkosivuillamme ja somekanavissamme.

14.10.2022 Täsmennetty vakuuksia koskevaa kappaletta