Menettelyohje kuluttajille, joilla on korvausvaatimus Lumo Energialle määräaikaisen sopimuksen päättämisen johdosta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut satoja yhteydenottoja, jotka koskevat Lumo Energian määräaikaisten sopimusten ennenaikaisesta päättämisestä aiheutuvaa korvausvastuuta. Tässä vaiheessa sinun ei kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, vaan varmistaa, että toimit seuraavien ohjeiden mukaisesti.

Jos et ole esittänyt korvausvaatimusta

Tee reklamaatio/korvausvaatimus Lumo Energialle viipymättä. Voit osoittaa vaatimuksen Lumo Energian asiakaspalveluun: asiakaspalvelu@lumoenergia.fi ja puh. 09 4272 0444 arkisin klo 9-17. Yhtiön asiakaspalvelu on toiminnassa vielä ainakin syyskuun ajan. Reklamaation tekeminen on tärkeää, koska hyvityksiä ei makseta automaattisesti. Jos et tee reklamaatiota kohtuullisessa ajassa, saatat myös menettää oikeutesi korvaukseen. Korvauksen määrää voit tarvittaessa ilmoittaa täsmentäväsi myöhemmin, jos sinulle aiheutuneet vahingot eivät ole vielä tiedossa. Toimi kuitenkin realistisesti – ei ole odotettavissa, että saisit vahinkoasi välttämättä täysmääräisesti korvatuksi.

Jos Lumo Energian hyvitystarjous ei ole mielestäsi riittävä

Jos saat tai olet jo saanut Lumo Energialta hyvitystarjouksen, sinun kannattaa ottaa se vastaan. Näin varmistat itsellesi edes jonkinlaisen korvauksen. Jos pidät korvausta riittämättömänä, voit kuitenkin ilmoittaa Lumo Energialle samalla olevasi tyytymätön korvauksen suuruuteen ja varaavasi itsellesi oikeuden esittää lisävaatimuksia myöhemmin yrityksen selvitysmenettelyssä. Lumo Energia ei voi asettaa hyvityksen maksamisen ehdoksi, että luovut mahdollisista lisävaatimuksistasi – etenkään, jos tarjottu hyvitys ei kata kuin osan vahingoistasi. Emme valitettavasti pysty arvioimaan, minkälaiset mahdollisuudet sinulla on saada myöhemmin lisäkorvausta.

Korvausvaatimus selvitysmenettelyssä

Lumo Energia on ilmoittanut hakeutuvansa selvitystilaan todennäköisimmin loppuvuoden aikana. Tulemme myöhemmin verkkosivuillamme tiedottamaan selvitysmenettelyn alkamisesta ja antamaan ohjeet korvausvaatimuksen esittämiseksi. Seuraa aktiivisesti yrityksen omaa ja KKV:n tiedotusta kkv.fi:ssä ja somekanavissamme.

Lisätty 1.9. tieto, ettei Lumo Energia voi asettaa korvauksen ehdoksi lisävaatimuksista luopumista.