Next-Gen-arvontahuijauksen uhrit saavat rahojaan takaisin USA:n kuluttajaviranomaiselta – Suomessa noin 30 vastaanottajaa

USA:n kuluttajaviranomainen Federal Trade Commission (FTC) palauttaa maailmanlaajuisesti yhteensä lähes 25 miljoonaa dollaria noin 250 000 kuluttajalle, jotka menettivät rahojaan Next-Gen-arvontahuijauksessa. Suomessa palautuksia saa yhteensä noin 7 400 dollarin edestä 29 kuluttajaa. He ovat saaneet FTC:ltä kirjeen, jossa on ohjeet hyvityksen hakemiseen.

NextGen-arvontahuijauksessa kuluttajat eri puolilla maailmaa saivat sähköposteja, joissa heidän kerrottiin voittaneen arvonnassa jopa 2 miljoonaa dollaria. Palkinnon lunastamiseksi heidän piti kuitenkin ensin maksaa 9–139 dollarin suuruinen maksu.

FTC nosti vuonna 2018 kanteen Next-Gen-huijauksen taustalla olevia henkilöitä ja yrityksiä vastaan. Sen seurauksena huijauksen uhreille pystytään palauttamaan heidän menettämänsä rahat.

Suomessa asia koskee 29 kuluttajaa. Heidän on haettava FTC:ltä saamansa kirjeen ohjeiden mukaisesti maksunpalautusta viimeistään 17.10.2022 PayPal -palvelun kautta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa FTC:ltä kirjeen saaneita tutustumaan palautusohjeisiin. Lisätietoa saa sähköpostitse osoitteesta admin@nextgenrefund.com.

Päivitys 24.10.2022: Hyvityksen hakuaikaa on jatkettu 31.1.2023 saakka.

Päivitys 14.3.2023: Kuluttajille, jotka eivät ole vielä vaatineet hyvitystä on lähetetty muistutuskirje ja vastausaikaa on jatkettu 30.6.2023 saakka.